A Ford ma bemutatta a vadonatúj E‑Tourneo Courier modellt a koppenhágai Bring On Tomorrow Live rendezvényen, ahol a látogatók megismerhették a márka legújabb elektrifikációs stratégiáját.
Az E-Tourneo Courier egy ötüléses, többfunkciós, kompakt városbarát jármű, amelynek jellegzetes, SUV-ihletésű kompakt karosszériája bőséges helyet kínál az utasok és holmijaik számára.
A sokoldalú Tourneo család legújabb tagja a kifinomult elektromos hajtáslánc mellett a digitális élmények és a hálózathoz csatlakozó funkciók széles skáláját kínálja – nem beszélve a jármű folyamatos tökéletesítését biztosító vezeték nélküli frissítésekről –, hogy a vásárlók kompromisszumok nélkül élvezhessék az elektromos autózás minden előnyét.
“Az E-Tourneo Courier-hoz hasonló izgalmas, új termékek jelentik a Ford Európa jövőjét; ezek az autók elektromos hajtásúak, és kifejezetten élvezetesen használhatók. Ez az új, tisztán elektromos hajtású, többcélú modell tökéletesen megmutatja, miért költünk dollármilliárdokat az EV-gyártás felfuttatására és a hálózathoz csatlakozó, vonzó modellek megalkotására,” nyilatkozta Martin Sander, a Ford Model e Europe vezérigazgatója.
Az E-Tourneo Courier egyike annak a tíz, tisztán elektromos hajtású modellnek, amelyeket a Ford 2024-ig vezet be a piacon, hogy 2035-re már teljes értékesítését a nulla károsanyag-kibocsátású autók tegyék ki. A vállalat világszerte 50 milliárd dollárt ruház be arra, hogy a 2026-os év végére már több mint 2 millió tisztán elektromos hajtású járművet gyárthasson.
Az elektromos hajtású Tourneo Courier 2024-ben érkezik meg Európába1. Az EcoBoost benzinmotoros változatot már idén nyáron megrendelhetik a vásárlók, akik az első ilyen modelleket még idén megkapják.
Kalandra tervezve
Az E-Tourneo Courier tervezését teljesen tiszta lappal kezdték meg a mérnökök, hogy tágas, praktikus, kiválóan manőverezhető és kompakt járművet alkothassanak. A rövid túlnyúlások és az erőteljes, egyenes vonalak hatásosan hangsúlyozzák a karosszéria szélességét és az autó kemény kiállását, a kizárólag az EV-változathoz kínált orrkialakításnak pedig futurisztikus hangulatot kölcsönöz a teljes szélességében végigfutó fényvezető elem és a Ford gyémánt formájú, krómozott hűtőrácsa.
“Már a kezdetektől arra törekedtünk, hogy az E-Tourneo Courier segítségével vásárlóink a lehető legtöbbet hozzák ki az életből, akár egy népes kirándulásra indulnak családjukkal és barátaikkal, akár ledöntik a hátsó üléseit, hogy elférjenek a kerékpárok; az autó külső megjelenését pedig úgy formáltuk meg, hogy határozott céltudatosságot sugalljon,” mondta el Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “Az SUV-ihletésű karosszéria kívül markáns, belül tágas, és a modern EV-részletmegoldások egyértelműen jelzik, hogy az E-Tourneo Courier a Ford elektromos forradalmának szülötte.”
A tisztán elektromos hajtású, többfunkciós járművet arra tervezték, hogy kényelmes helyet biztosítson öt felnőtt utas és csomagjaik számára. A kifutó Tourneo Courier modellénél 44 százalékkal nagyobb csomagtér2 praktikusan tovább bővíthető a 60/40 arányban osztva dönthető hátsó üléssorral. Az utasokat bőségesebb váll- és fejtér várja, valamint számos kényelmes tárolási lehetőség a konfigurálható középkonzolban, a rejtett tárolódobozban és a 44 literes első csomagtérben.
Az utasokra váró digitális élmények központja a ‘digiboard’ műszerfal a teljesen digitális műszeregységgel és a 12 colos érintőképernyőről3 kezelhető SYNC 4 infotainment rendszerrel. A teljes körű konnektivitást kínáló kabinban vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay4 kapcsolat, valamint vezeték nélküli töltőtálca5 is rendelkezésre áll, így az utasok menet közben is folyamatos kapcsolatban maradhatnak a külvilággal. Az autó idővel egyre több funkciót kínál majd a vezeték nélküli frissítések révén, amelyekhez nem kell ellátogatni egy márkaszervizbe.
Az E-Tourneo Courier vásárlói stílusos modellváltozatok közül választhatnak; ezek egyike a mutatós Active kivitel kontrasztos tetőfényezéssel, sárvédőszélesítésekkel, tetősínekkel és egyedi üléskárpitozással.
Új EV-élmény
Az E-Tourneo Courier 100 kW (136 LE) teljesítményű elektromotorja lendületesen és kifinomultan mozgatja az autót, és mindezt még kellemesebbé varázsolja a (kapcsolható) egypedálos vezetés6 lehetősége. Az új modell a fejlett vezetéssegítő rendszerek legátfogóbb kínálatával7 jelenik meg a kategóriában, és az autós menet közben az adott körülményeknek megfelelően választhat a Normál, Eco és Csúszós út üzemmódok közül.
Az akkumulátor 11 kW-os váltóáramú és 100 kW-os egyenáramú rendszerrel is feltölthető, és ezt a folyamatot kellemesen leegyszerűsítik a Ford teljes körű otthoni töltési megoldásai, okostelefonos alkalmazása és az, hogy a töltés előre ütemezhető azokra az időszakokra, amikor kedvezőbb az áramtarifa. Egy tipikus éjszakai töltés 10-ről 100 százalékos szintre (váltóáramú rendszerrel) 5,7 óra alatt elvégezhető8. A Ford szoftvere és a BlueOval Töltőhálózat (2024-re mintegy 500.000 töltőpontjával Európa egyik legnagyobb ilyen hálózata) megkönnyíti a nyilvános helyen történő feltöltést, ahol az akkumulátor egy egyenáramú rendszerről alig 10 perc alatt 87 kilométerre elegendő áramot képes felvenni, 35 perc alatt pedig 10-ről 80 százalékra tölthető fel.8
Az E-Tourneo Courier a romániai Krajovában készül 2024 második felétől; ugyanitt gyártják a Ford legkelendőbb európai személyautóját, a Puma crossovert is, amelynek 2024-ben érkezik az EV-változata.
A vadonatúj Tourneo Courier 125 lóerős, 1,0 literes EcoBoost benzines turbómotorral hajtott változatának gyártása még 2023-ban megkezdődik1. A teljes termékkínálatról a Tények fájlban olvashatnak részletesen.
A Ford már több mint száz éve gyárt autókat, az évek során pedig jólmegérdemelt elismerésre tett szert a járművek tervezése, fejlesztése és gyártása terén. Mindemellett számos újítást hozott az autóiparban, valamint igen magas minőségi és biztonsági szabványokat fejlesztett. Ez a tapasztalat és szakértelem érvényesült a Ford Mach-E megalkotása során is.
A Mach-E egy teljesen elektromos SUV. Az autó az általános minőségi színvonalon túlmenően számos innovatív funkcióval és technológiai újítással rendelkezik, amelyek a kényelmes és biztonságos utazást teszik lehetővé a vezetők és az utasok számára.
A Mach-E különlegessége az első pillantásra is észrevehető megjelenésében rejlik. A Mustang ikonikus formáját idéző, sportos és elegáns design jellemzi. Az autó modern designja erőteljes, dinamikus külsőt biztosít vezetőjének az utakon. A Mach-E hasonlít egy SUV-ra, de a formatervezés szempontjából inkább egy sportautóra emlékeztet, ezáltal a megjelenése is nagyon szembetűnő, vonzó. Az autóban ötvözték a Ford hagyományos stílusát a legújabb elektromos járművek technológiájával.
Mach E 02
Mach E 03
Mach E 04
Nagy, 15,5 hüvelykes érintőképernyő segíti a különböző rendszerek beállítását, amely könnyen kezelhető és intuitív, így az autó használata nagyon egyszerű. A Mach-E korszerű vezetési funkciói között szerepel az adaptív tempomat, ahol az autó az előtte haladó jármű sebességéhez igazítja a sebességét, illetve az automatikus vészfék rendszer, amely automatikusan fékez, ha veszélyes távolságra kerül az előtte haladó járműtől.
A Mach-E-ban számos innovatív funkciót találunk, például a FordPass, amely lehetővé teszi az autó távoli irányítását okostelefonról. A parkolófunkciói között megtalálható az automata parkolás, amely lehetővé teszi, hogy önállóan parkoljon be a megfelelő helyre.
Mach E 06
Mach E 09
Mach E 05
Mach E 07
Mach E 08
A Ford Mach-E egy teljesen elektromos SUV, amelyet a Ford azért tervezett, hogy a hagyományos belső égésű motorokat elektromos meghajtású technológiával helyettesítse. A Ford a Mach-E gyártása során különös figyelmet fordított az akkumulátorok teljesítményére és hatékonyságára is, amely az autó magas hatótávolságában is megmutatkozik. Ez az autó nem csak környezetbarát, hanem nagyon hatékony is, így mintegy 400 km-es hatótávolsággal is rendelkezhet egyetlen töltéssel, ami rendkívül előnyös azok számára, akik hosszabb távokra szeretnének utazni.
A Ford Mach-E különlegessége abban rejlik, hogy ötvözi a modern dizájnt, a kiváló teljesítményt, a magas minőséget, az innovatív technológiát és a környezetbarát működést, amely lehetővé teszi, hogy az autó kiemelkedjen a többi elektromos jármű közül.
Mach E 10
Mach E 11
Mach E 12
A Mach-E alapmodellje különböző variációkban érhető el - más-más akuppakkal -, ami hatással van a hatótávolságra és a teljesítményre. Az alapmodell hátsó- vagy öszkerékmeghajtással kapható.
A Mach-E GT teljesítmény szempontjából a csúcsmodell, amelyben egy erősebb elektromos hajtáslánc található. A Mach-E GT-nél nagyobb teljesítményre és gyorsulásra számíthatunk, amely dinamikusabb vezetési élményt nyújt. Úgy tervezték, hogy nagyon jó gyorsulást és dinamikus teljesítményt biztosítson, amely a vezetőknek sportosabb élményt nyújt. A MachE GT teljesítményét két elektromos motorja adja, így garantálja a dinamikusabb vezetést.
Mach E 13
Mach E 14
Mach E 15
A hatótávolság mindkét modell esetében függ az akkumulátorkapacitástól és a vezetési stílustól. A Mach-E GT hatótávolsága valamivel kevesebb, mint az alapmodellé, mivel a GT sportosabb teljesítményre koncentrál és a gyorsabb vezetési élményre összpontosít.
Mach E 16
Mach E 17
Mach E 18
A MachE GT a MachE-hez hasonló stílussal és kialakítással rendelkezik, mindkét autó az ikonikus Mustang vonalvezetést tükrözi. Azonban a MachE GT néhány további egyedi külső részlettel rendelkezik, mint például speciális kerekek, a GT logók és egyedi színválasztékok, amelyek kiemelik a sportosabb jellegét.
Egyedi színek és modern utastéri anyagok varázsolják még markánsabbá a Mustang Dark Horse erőteljes stílusát
A vadonatúj, 2024-es Mustang Dark Horse™ versenypálya-képességeinek kihangsúlyozására a Mustang-csapat a színek és az anyagok különleges kollekcióját állította össze, amivel még határozottabban érvényesül az autó sötét aurája és napjaink digitális világába illő stílusa.
„A Mustang Dark Horse olyan gép, ami alig várja, hogy leoldják róla a béklyót, és rászabadulhasson a pályára, ez pedig arra inspirált minket, hogy a sportosságát kiemelő színeket és anyagokat válasszunk hozzá,” mondta el Carrie Kennerly, a Ford vezető szín- és anyag-dizájnere. „Rengeteg időt fordítottunk a cockpit kidolgozására, hogy minden egyes részletmegoldás látványa, érzete és funkciója pontosan azt az erőt érzékeltesse, ami ott feszül ebben az autóban.”
Utastéri dizájn a sportosság jegyében
A Mustang Dark Horse kabinjának meghatározó eleme a manuális sebességváltó vadonatúj, eloxált kék árnyalatú titán váltógombja. A hatfokozatú egység könnyűfém markolatának egyik előnye, hogy még a legnagyobb forróság idején is hűvös tapintású marad. A tízfokozatú SelectShift® automata váltót rendelő vásárlók eloxált ezüst színű váltókarokat kapnak, és e fémes tapintású fülekkel késlekedés nélkül kapcsolhatják a sebességfokozatokat.
Az alul lapított karimájú kormánykerék velúrbőr borításán biztosabb fogás esik, és a kontrasztos Bright Indigo Blue színű öltések egyaránt felfedezhetők a műszerfalon, az ajtópaneleken, az üléseken, a váltószoknyán és a középkonzolon. A sportos kormánykeréken elhelyezett kapcsolók érezhetően fokozzák a digitális élményt, hiszen ezekkel vezérelhetők a jármű fontos funkciói, többek közt az üzemmódok kiválasztása, a műszeregység beállításai vagy az elegánsan a vezető felé fordított 13,2 colos SYNC® 4 központi egység működése; e két utóbbi berendezés egyébként egy közös üvegfelület mögött kapott helyet.
A külön rendelhető, és a kategóriában* elsőként bevezetett drift fék eloxált kék karjának markolatát szintén bőr borítja, hogy még pontosabban lehessen kezelni, így a Track üzemmódot kiválasztó pilóta a hátsó kerekek finoman szabályozott csúsztatásával precízen driftelhet.
Akik még sportosabb megjelenésre vágynak, megrendelhetik a Mustang Dark Horse Appearance Csomagot, amely speciális párnázású RECARO® sportüléseket tartalmaz Bright Indigo Blue varrással díszített Deep Indigo Blue párnázással, illetve fekete Dinamica velúrbőr betéttel az ülés középvonalában, ami megelőzi, hogy a pilóta teste oldalra csússzon a kanyarokban. A kék színtémát Deep Indigo Blue biztonsági övek és az ülőlapokat díszítő kék betétek teszik teljessé.
A dizájnerek csapata egy vadonatúj felületkidolgozási- és színválasztékot is összeállított; ennek egyik látványos példája, hogy a többi Mustangból már ismerős ezüstszín helyett ebben az autóban csillogó, sötét Black Alley metálfényezést kapnak a kapcsolópanelek és a levegőbefúvók.
A Mustang Dark Horse kortárs szépségét különleges belső textúrák hangsúlyozzák ki, az agresszív állatbőr-mintázatoktól kezdve a technológia által ihletett ’fehér zajon’ át egészen a karbonszál-tapintású felületekig. A kabin techno-hangulatának fokozására és a zavaró csillogás mérséklésére a műszerfal felső része lézerrel metszett, finom mintát kapott. A műszerfal frontrészét és az ajtópaneleket díszítő karbonszálas felület jól rímel a háromküllős kormánykerék látványvilágára. Minden bőr- és műanyagfelületet prémium minőségben dolgoztak ki, kiemelve formájukat, és ezzel együtt az autóból áradó teljesítmény érzetét.
Utolsó simításként minden Mustang Dark Horse műszerfalára felkerül egy plakett, amelyen a jármű alvázszáma olvasható.
Vadonatúj, színváltó Blue Ember fényezés
A Mustang dizájnerei jól tudták, hogy a Dark Horse változathoz olyan fényezést kell alkotniuk, ami illik az autó nevéhez: valami sötét és baljós árnyalatot, ami ugyanakkor az autó kettős természetére, vagyis az utcai/versenypálya-használatra is utal. Így született meg a Blue Ember metálfényezés, amelyben a mélykék pigmentek mellett meleg borostyánsárga árnyalat is megbújik, így a karosszéria a külső megvilágítás erősségétől és irányától függően hihetetlenül látványos színváltásokat produkál.
„Ha elfogadjuk, hogy a szín az autó személyiségének tükre, akkor a Blue Ember fényezés tündöklő táltossá varázsolja az egyébként sem hétköznapi pej lovat,” vélekedett Kennerly. „Ez az árnyalat rengeteg összetevőt rejt magában, hogy hatásosan hangsúlyozhassa ki a Mustang Dark Horse egyediségét.”
A Blue Ember kifejlesztéséhez a Ford Color Mastering csapat komplementer színeket párosított, vagyis olyan árnyalatokat, amelyek egymással szemben helyezkednek el a színkörben. A speciális hatást keltő pigmentek nagy arányú használatával sikerült elérni, hogy a festék a fény visszatükrözése közben felerősítse a színhatást, miközben lenyűgöző borostyánsárga szín árnyalja, ami a nap minden szakaszában másképp érvényesül.
Két exkluzív versenysávozás-opció
A Mustang Dark Horse erőtől duzzadó formáit még inkább kihangsúlyozzák a külön megrendelhető matricás és kézi festésű grafikák, amelyek megteremtik az autó egységes vizuális nyelvezetét, művészi eszközökkel irányítva rá a figyelmet a teljesítményre.
A matricás grafikák a motorháztető kiemelkedő középső részének látványát erősítik; a selyemfényű Tarnished Dark és a csillogó fekete felületek jól passzolnak a jármű Dark Horse-specifikációjú részeihez. Az Appearance Csomagban egy speciális matricázás is szerepel, ami a Dark Horse alap-grafikára épít, de vizuálisan a feketére fényezett tetőhöz kapcsolódik. Mindemellett létezik még egy harmadik matrica is, amelynek tompább fényű fekete árnyalása még fenyegetőbb megjelenést ad a Dark Horse modellváltozatnak.
A prémium minőségű, festett versenysávozással a Mustang-csapat a Dark Horse szellemiségét ragadja meg. A karosszéria fölött áramló levegő által ihletett sávok a hűtőrács közepétől a gépháztető légbeszívó nyílásain és a tetőn át egészen a hátsó légterelőig vezetik a tekintetet. A középső fekete sávot Tarnished Dark elemek fogják közre, tovább erősítve a Dark Horse agresszív összképét. Az összes többi Mustang modellváltozattól eltérően ezek a grafikák kézi festéssel, különleges eljárással készülnek.
A vadonatúj Mustang Dark Horse forgalmazása 2023 nyarán kezdődik az USA-ban. Az autót a michigani Flat Rock összeszerelő üzemben gyártják.
Az első Ford Transit 1965-ben készült el és a mai napig az autógyártó zászlóshajója a tehergépjárművei között. Az eltelt időben számtalan változáson és fejlesztésen ment keresztül, melyek mind jobbá és a célnak (ízig-vérig munkaautó) még megfelelőbbé tették ezt a tehergépjárművet. A mai napig mindig a legkorszerűbb technológiát és technikákat pakolta bele a Ford ezekbe a járművekbe annak érdekében, hogy minél jobban kiszolgálhassa a vásárlók igényeit.
Miért éppen az E-Transit?
Nincs ez másként a mai Ford E-Transit esetében sem. Az elektromos kivitel magában hordozza a már jól bevált „Transit jegyeket” amiket az eltelt majd 60 év során tapasztalati úton szerzett és formált a felhasználók igényei szerint a Ford.
Pontosan ez az, ami olyan nagyszerűvé teszi az E-Transit néven 2020-ban bemutatott és 2022. novemberétől kapható tehergépjárművet. A legújabb innovációs megoldásokon kívül csak azt változtatták meg, amit a kor felmerülő igényei diktálnak.
Kapott 360 fokos kamerarendszert a könnyű parkoláshoz. A középkonzolon egy nagy 12 colos érintőképernyőt SYNC4 rendszerrel, melyen nyomon követhetjük a jármű mozgását, a navigációs rendszert, a kamerák képeit, de akár a közelben lévő töltőpontokat, vagy éppenséggel kávézókat. A pontosabb megismeréséhez olvassa el részletes bemutatónkat.
E Transit Lcd
E Transit Kamera 1
E Transit Pohar
Az E-Transit éppúgy, mint belsőégésű motorral szerelt elődjei, igen jól variálható az adott feladatnak megfelelően. Létezik belőle több hossz és magassági méretű változat, illetve platós kivitel, valamint várható a személyszállításra alkalmas modell is.
Aki biztosra akar menni és fontos számára a megbízhatóság, az autógyártásban megszerzett tapasztalat, a nagy kiterjedésű szervizhálózat és alkatrészellátás, ugyanakkor előtérbe helyezi az e-mobilitást, azoknak az E-Transit tökéletes választás.
Elektromos járműről lévén szó, talán elsőre a hatótáv kérdése merül fel (350 km), azonban fontos megemlíteni további előnyöket, melyek az E-Transit mellett szólnak. Az elektromos meghajtásnak köszönhetően a motor nyomatéka nagy, ráadásul a pedál lenyomása pillanatában rendelkezésünkre áll, ami nagy előny mikor nagy súlyt visz magával a jármű. Városban minden egyes elindulásnál tapasztalhatjuk ennek előnyeit. Fontos megemlíteni az elektromos autókra jellemző kisebb üzemeltetési költséget. Fogyasztása így kedvezőbb, mint a dízel változaté, valamint szerviz és karbantartás igénye is kevesebb. Összességében alacsonyabb a fenntartási költsége, mint elődjeinek. Kihasználható még a zöld rendszám adta ingyenes parkolás, illetve súlyadó kedvezmény.
E Transit 02
E Transit Muszer
A megbízhatóság mellett sem szabad elmennünk! A Transit már bizonyította praktikumát és talán elsiklunk a tény mellett, hogy bizony ma is róják az utakat igencsak régi modellek. Ezek az autók némi karbantartással ma is pontosan azt teszik, amire tervezték és gyártották őket.
A bemutatott modell mellett látható és kipróbált példány egy a mai napig munkában álló Ford Transit, melyet ezúton köszönünk a Geller Autószerviznek. Az idő vasfoga bizony meglátszik rajta, hiszen semmi sem örökéletű. Egyel lemarad attól… De az elmondható róla, hogy kiváló műszaki állapotban van és teszi a dolgát mind a mai napig.
E Transit Duo 1
E Transit Duo 2
Ha korszerű, modern, innovatív, praktikus, alacsony üzemeltetési költségű ugyanakkor megbízható tehergépjárművet keres vállalkozása teljes kiszolgálására, akkor az E-Transit lesz az Ön választása!
A Ford ma izgalmas kalandra invitálja vásárlóit, bemutatva első olyan, nagy sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású személyautóját, ami Európában készül: a vadonatúj, elektromos Ford Explorert.
A német mérnöki tudást és az ikonikus amerikai stílust ötvöző Explorer az első európai gyártású modell a Ford innovatív, új elektromos járműveinek hosszú sorában, és erre az autóra vár a feladat, hogy kitapossa a Ford márka teljes európai megújulásához vezető utat. A közepes méretű crossover Németországban készül, a 2 milliárd dolláros beruházással létrehozott új Ford Kölni EV Központban. A vállalat 2026-ig több mint 600.000 tisztán elektromos hajtású jármű értékesítését tervezi Európában, és vállalta, hogy 2030-ra elektromos alapon teljesen megújítja személyautó-portfólióját.
Az Explorer két üléssorában öt utas fér el, és az autó két, gazdagon felszerelt változatban (Explorer és Explorer Premium) lesz kapható; mindkét kivitel új, látványos dizájnnal érkezik, amely a Ford legszebb és leglátványosabb SUV-építési hagyományait követi.
A felfedező utak szabadságát egy olyan akkumulátoros hajtáslánc biztosítja, ami 25 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra² egyenáramú gyorstöltővel, és a vásárlók immár több mint 450.000 nyilvános feltöltő pontot találhatnak Európa-szerte.
Az Explorer emellett egy sor innovatív megoldással járul hozzá a felfedezés öröméhez. Az egyedülállóan sokoldalú SYNC Move konnektivitási rendszer¹ lehetővé teszi, hogy a vezető tetszése szerint alakítsa a 15 colos érintőképernyő helyzetét ami mögött a My Privat Locker tárolórekesz is helyet kapott.
A sokoldalúan használható MegaConsole elég tágas egy 15 colos laptop elhelyezéséhez, de elfér benne egymás mellett három 1,5 literes és egy 1 literes üdítős palack is.
A kényelmet szolgáló alapfelszereltség része a fűthető első üléssor és kormánykerék, a masszázsfunkciót is kínáló vezetőülés, a kulcs nélküli ajtónyitás és a soundbar rendszerű hangszóró. Az autóhoz olyan fejlett vezetéssegítő rendszerek is rendelhetők, mint az autópálya-használatra tervezett Sávváltó Asszisztens³ vagy a városi utcákon hasznos Biztonságos Kiszállás Asszisztens³.
“Az Explorer az elektromos Fordok új családjának első tagja. Felfedezhetők benne amerikai tradícióink, de Kölnben gyártjuk európai vásárlóinknak, készen a nagy kalandokra, és csordultig töltve mindennel, amire csak szükség lehet a kellemes napi használathoz,” mondta Martin Sander, a Ford Model e Európa vezérigazgatója.
Az Explorer kivételes képességeinek bemutatására a Ford felkérte Lexie Alford kalandutazó influenszert (akit Lexie Limitless néven is ismernek, illetve a legfiatalabb emberként, aki már a Föld összes országában járt), hogy induljon világ körüli expedícióra az elektromos Explorerrel.
Az utazás ötletét Aloha Wanderwell 100 évvel ezelőtti útja adta, amit a Ford szponzorált, és amellyel Aloha hihetetlen rekordot állított fel.
A vásárlók mától virtuális Explorer tesztvezetésen is részt vehetnek, különböző izgalmas környezetekben próbálva ki az autót asztali vagy mobil eszközeiken.
A Ford Model e részleg által Európában kifejlesztett, tisztán elektromos hajtású Explorer iránti érdeklődést mától lehet regisztrálni Európa-szerte, és a tervek szerint a modellt szeptembertől lehet majd megrendelni, várhatóan 45.000 euró alatti belépő áron.⁴ Az első teljesen elektromos Explorerek jövő év elején megérkezhetnek a magyar Ford márkakereskedésekbe.
A dizájn eddig feltérképezetlen területe
Az Explorer család legújabb tagja esetében a tervezők úgy gyúrták át a Ford ikonikus SUV-dizájnját, hogy határozott, masszív kiállásával az autó elnyerje az európai vásárlók tetszését. A karosszéria erőteljes formái hatásosan idézik fel az amerikai örökséget, ám a lendületes vonalvezetésű jármű kifejezetten áramvonalas is.
Letisztult, egyszerű és mégis látványos megoldás, hogy a tervezők tömör pajzzsá alakították a hagyományos hűtőrácsot, így az orr-rész gyakorlatilag egy megszakítatlan felület lett, amelyen büszkén díszeleg a Ford Blue Oval – illetve az embléma megújult változata, ami kifejezetten az új generációs elektromos modellekhez készült. A jellegzetes fényszórókat egy grafikus felület kapcsolja össze, ami körülöleli és kihangsúlyozza a pajzsot. Az U-alakú alsó védőlemez még szélesebbnek láttatja az autót, szinte keretbe foglalva a frontrészt, és légfüggönyt hozva létre, ami az első kerékjáratokon átvezetett légáramlatokkal javítja az autó aerodinamikáját.
A hátsó részt kompakt, dinamikus arányokkal alakították ki, és a keskeny hátsó szélvédő még inkább kiemeli a karosszéria szélességét. A függőlegesen álló hátsó lámpatestek drámai ‘fénypenge’ hatást keltenek, egyértelmű SUV-karaktert adva az autónak. A hátsó lámpákat egy fekete, a kocsitest teljes szélességében végigfutó elem köti össze; ezt az Explorer neve díszíti. Alul egy U-alakú elemmel köszön vissza az orr-részen már látott formai megoldás, megteremtve a karosszéria vizuális összhangját.
A fekete A-oszlopok és a C-oszlop különleges kialakítása miatt a tető szinte lebegni látszik. Ez a megoldás még levegősebbé és világosabbá varázsolja az utasteret, kihangsúlyozva a crossover életstílus-autó jellegét.
Az Explorer vásárlói a 19, 20 és 21 colos könnyűfém keréktárcsák széles kínálatából válogathatnak. A 4,5 méternél rövidebb karosszéria rövid túlnyúlásaihoz méltón a keréktárcsák dizájnja is sportos, és az átlátható, nyitott felületekkel kialakított kerekeket a lehető legjobb aerodinamikai teljesítményre optimalizálták. A felnik lenyűgöző, háromdimenziós hatást keltő nyílásai a fékek hatékonyabb hűtéséről is gondoskodnak.
A látványos, új karosszériaszíneket kifejezetten az új Explorer látványvilágához választották a dizájnerek. Az autó bemutatásával debütáló Arctic Blue az égbolt határtalanságát idézi, csillogó ezüst és világoskék tónusokkal. Ugyancsak most lesz először látható a Vibrant Blue My Mind fényezés is, ami mellett a Frozen White, a Magnetic Grey, az Agate Black és a Lucid Red árnyalatok is megjelennek a palettán.
Új utastér-koncepció
Jól megformált, kifinomult, intuitív és személyre szabható: az új Explorer utastere teljes mértékben kiaknázza az elektromos architektúrában és a fejlett technológiában rejlő lehetőségeket, új magasságokba ezzel az utastér kínálta élményt és komfortot.
A kabin innovatív kialakításának kulcsfontosságú eleme a Ford SYNC Move¹ állítható, 15 colos központi érintőképernyője, ami több mint 30 fokos íven emelhető és süllyeszthető. A konfigurálható elrendezésnek köszönhetően a vezető mindig a számára legkényelmesebb helyen láthatja a kijelzőt, például ha csak néha gyorsan rá akar pillantani a navigáció közben, vagy ha tökéletesen hozzá akarja igazítani az üléspozíciójához.
Az álló tájolású kijelzőn a felhasználók távolabbra tekinthetnek a térképeken, miközben ismeretlen vidékeken kalandoznak a Hálózathoz Kapcsolt Navigáció⁵ használatával. A képernyő fényereje a világostól a sötétig állítható, akárcsak a mobiltelefonoké; ez az ötlet egyébként éppen a telefonokból származik. A konfigurálható nyitóképernyővel és a nagyméretű érintő-csúszkákal gyorsabban és egyszerűbben elérhetők a különféle funkciók.
A képernyő alatt rejtőzik a személyes tárgyak számára kialakított My Private Locker (Értékmegőrző) tárolórekesz. Amikor a képernyő a legalsó pozícióban van, és az autót bezárják, az itt tartott dolgok nem láthatók kívülről, és a rekesz autómatikusan bezár. A My Privat Lockerben két USB-C csatlakozó található, és két ugyanilyen portot építettek be a hátsó ülésen utazók számára is. A kijelző alatt egy előre lejtő rekeszt alakítottak ki, amiben két nagyméretű okostelefon is elfér egymás mellett, és a fiók egyben vezeték nélküli töltőként is szolgál.
A középkonzol kartámasza alatt is található egy függőleges tároló. Mivel az autóban nincs hagyományos sebességváltó, a 17 literes MegaConsole kiválóan kihasználható: elég tágas egy 15 colos laptop elhelyezéséhez, de elfér benne egymás mellett három 1,5 literes és egy 1 literes üdítős palack is. A tároló egy kivehető térelválasztót is tartalmaz, ami jégkaparóként is használható. A pohártartókat úgy helyezték el, hogy a kartámasz a lehető legtágasabb maradjon, és szükség esetén áthelyezhetők egy lentebbi tárolóhelyre is, ha több hely kell a középső konzoldobozban.
A Ford figyelmesen meghallgatta a vásárlók visszajelzéseit arról, hogy a vezetők mennyire szeretik a központi képernyő modern érzetét, egyszerűségét és kényelmét, ugyanakkor nagyra értékelik a fizikai kezelőszerveket is – különösen menet közben, a mozgó járműben. Az új Explorerben ezért egy rendkívül ergonomikus érintőpad is található az olyan funkciókhoz, mint az audiorendszer beállítása és a parkolássegítő technológiák használata.
A sportos és otthonos utastérben egyetlen, közös dizájnelemmé olvad össze a műszerfal az ajtókkal. A formatervezők igyekeztek minél kevésbé hangsúlyozni a hagyományos technológiákat; a szellőzőnyílások például keskenyek, és nincsenek szem előtt. A modern technológiák viszont kifejezetten előtérbe kerültek, mint a soundbar-stílusú hangszórók, amelyek látványos, szélesen elnyúló formát kaptak. Az éles, tiszta képet adó 5 colos, lebegő hatású digitális műszeregységről az autós könnyen leolvashatja a vezetéssel kapcsolatos információkat, az akkumulátor töltöttségi szintjét és a vezetéssegítő rendszerek adatait. Mindez együtt egy minimalista stílusú, nyugodt hangulatú digitális teret alkot.
A kabin sportos karakterét erősíti, hogy a vadonatúj első ülésekben a fejtámlát egybeépítették a háttámlával. A 12 irányban elektromosan állítható, és a vezető oldalán memóriafunkcióval is kiegészített üléseket az Explorer Premium változatban Sensico bőrhatású anyaggal kárpitozzák, ami még hatásosabban kihangsúlyozza a formákat és a prémium tapintásérzetet. Az Explorer modellváltozatban az üléseket részben Sensico anyag, részben sportos stílusú szövetkárpit borítja.
Mindkét kivitelben alapáras az első ülésfűtés, sőt a vezetőnek derékmasszázs is jár. Az ülések látványát még egyedibbé varázsolja az a kárpitozási technológia, ami lehetővé teszi, hogy a markáns formájú elemeket is egyetlen darabból szabott anyag borítsa, és a szoros varrások is alig láthatók.
Az Explorer Premium változat utasterében a belső világítás is különleges: a lehető legszebb hatás érdekében gondosan elhelyezett fényvezető sávok diszkréten derengnek fel az első ajtókon, a középkonzolon és a soundbar-stílusú hangszórók burkolatán. A fénycsíkok 10 különböző színben világíthatnak, igazodva az egyéni beállításokhoz vagy a kiválasztott vezetési üzemmódhoz.
Magabiztos felfedezőknek
Az Explorer-család híres arról, hogy magabiztossággal tölti el az autósokat. A tisztán elektromos hajtású Explorerre ez még inkább igaz, hiszen a nemcsak teljesítménye, hanem kiszolgáló háttere miatt is tökéletes társnak ígérkezik a kalandtúrákhoz – egy elektromos autó minden előnyével együtt.
A dinamikus és kifinomult akkumulátoros elektromos hajtáslánc várhatóan 25 perc alatt lesz feltölthető² 10-ről 80 százalékos szintre egyenáramú gyorstöltővel, a hátsó sárvédőn található CCS töltőporton keresztül, amikor az optimális feltöltési sebesség érdekében az akkumulátor hőmérsékletét is előre beállítják. Az autóhoz adott Ford Nyilvános Töltő Kábellel a 2. típusú váltóáramú állomásokon³ is elvégezhető a töltés.
A vásárlók Európa-szerte több mint 450 ezer töltőpontot használhatnak, és ezek száma 2024-re már eléri az 500 ezret.Magyarországon több, mint 2000 töltőpont található a Ford Blue Oval Charge Network hálózatában. Megtalálható köztük az a több mint 2100 egyenáramú gyorstöltő állomás is, amelyeket több mint 450 helyszínen épített ki az IONITY konzorcium, aminek a Ford az egyik alapító tagja.
A SYNC Move kezelőfelületén beprogramozható töltésütemezés segítségével az autó tulajdonosai az alacsonyabb tarifájú időszakokra időzíthetik az otthoni töltést, és azt is beállíthatják, hogy a reggeli munkába indulás előtt tele legyen az akkumulátor, és kellemes hőmérséklet fogadja őket a kabinban. Útközben a fedélzeti EV-utazástervező ügyel arra, hogy időben útba essenek a legkényelmesebb feltöltési lehetőségek.
Észrevétlenül működő vezetéssegítő rendszerek
Az elektromos Explorerben új vezetéssegítő rendszerek gondoskodnak a kellemesebb, pihentetőbb vezetési élményről – akár az országúton, akár a sűrű nagyvárosi forgalomban.
A fejlett technológiákat 12 ultrahangos szenzor, öt kamera és három radar szolgálja ki, amelyek a jármű teljes környezetét lefedik 360 fokban. Még a kormánykerékben is vannak érzékelők a vezetői interakciók passzív megfigyelésére; ha az autós nem reagál a vezetéssegítő rendszerek figyelmeztetéseire, akkor a jármű fény- és hangjelzésekkel, illetve tapintással érzékelhető jelzésekkel figyelmezteti erre.
A Ford az Explorerben vezeti be elsőként az európai piacon a továbbfejlesztett Sávközép technológiát³, ami ezentúl az automatizált sávváltásra is képes lesz. A külön rendelhető Sávváltó Asszisztens radarokkal és kamerákkal figyeli az Explorer mellett haladó, illetve az autó holtteréhez közeledő járműveket. Amikor a Sávközép rendszer³ aktív, a vezetőnek elég a gyorsító sáv felé indexelnie, és az Explorer önállóan elvégzi a sávváltást.
A rendszer finoman adagolt kormányzási nyomatékkal vezeti át az autót a szomszédos sávba, ahol automatikusan stabilizálja a helyzetét a Sávközép technológia segítségével, majd az adott útszakaszon érvényes maximális sebességhez igazítja a tempót; ezt a vezető beállíthatja manuálisan is, vagy rábízhatja a Közlekedési Tábla Felismerő³ rendszerre. A Sávváltó Asszisztenssel³ kiegészített Sávközép³ technológia mellett az Explorer vezetője az Adaptív Sebességtartó Automatikára³ és a Stop & Go³ funkcióra is számíthat, ami az araszoló városi forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd egy gomb megnyomása vagy a gázpedál megérintése után újra elindítja azt.
A Holttérfigyelő³ olyankor szolgál hasznos segítséggel, amikor a vezető maga végzi el a sávváltást. A technológia figyelmeztet, ha az Explorer egy hátulról közeledő jármű nyomvonalába készül belépni, és finom kormányzási beavatkozással visszatéríti az autót a saját sávjába, de ez utóbbit a vezető felülbírálhatja.
Veszélyes helyzetek nem csak akkor adódhatnak, amikor a jármű a forgalomban halad. Az új Biztonságos Kiszállás Asszisztenst³ arra tervezték, hogy megelőzze az ‘ajtónyitási’ baleseteket, vagyis hogy az álló jármű valamelyik utasa ne nyissa rá az ajtót egy kerékpárosra. A parkolási manőver befejezése után az autó hátsó sarkaiba épített radarok továbbra is aktívak maradnak, érzékelve a közeledő bicikliseket vagy egyéb járműveket. A rendszer fényjelzést villant fel a műszerfalon és a megfelelő visszapillantó tükörben, emellett pedig hangjelzéssel is figyelmeztet, ha az ajtó nyitása balesetet okozhat.
A Biztonságos Kiszállás Asszisztens³ ugyanazokkal a radaros érzékelőkkel működik, mint a az Aktív Fékezéssel kiegészített Keresztirányú Forgalomfigyelő³, amelynek segítségével az autós elkerülheti a koccanásokat az oldalirányból érkező járművekkel, miközben kitolat egy parkolóhelyről. Emellett ott van még a Tolatási Fékasszisztens³ is, ami egy hátrafelé tekintő kamerával azonosítja az Explorer mögötti akadályokat, és lefékezi az autót, megelőzve ezzel a horpadásokat és karcolásokat.
Az Ütközésre Figyelmeztető rendszer³ immár egy átfogó technológiai csomag, ami segít elkerülni az ütközést, vagy mérsékelni annak súlyosságát. Az előre tekintő kamerával és radarral a rendszer felismeri az ütközésveszélyes helyzeteket, amire hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és automatikusan fékez, megelőzve a balesetet:
az Explorer előtt haladó járművekkel, kerékpárosokkal és gyalogosokkal,
az Explorer nyomvonalát keresztezni készülő járművekkel és kerékpárosokkal,
az út mellett haladó kerékpárosokkal és gyalogosokkal, akik vélhetően rátérnek az Explorer nyomvonalára,
az Explorer sávjában szembejövő járművekkel.
A parkolás a nagyvárosi lét olyan velejárója, ami sok autós számára jelent stresszt, de az új Explorer egy sor fejlett megoldással segít ebben. Az Aktív Parkolóasszisztens 2.0³ teljesen automatikusan bemanőverezi az autót a párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre, sőt a párhuzamos helyekről ki is áll – és mindehhez elég egy gombnyomás a központi érintőképernyőn. Vannak, akik ezt szeretik maguk elvégezni, de ők is is hasznosnak találják majd a Manőverezési Fékasszisztenssel kiegészített Első-Hátsó Parkolássegítő rendszert³, ami automatikusan fékez, hogy megóvja az autót az apróbb koccanások következményeitől. Az alapáras tolatókamera mellé a vásárlók 360 fokos kamerarendszert is rendelhetnek, és így manőverezés közben felülnézetből láthatják az Explorer teljes környezetét.
Ugyancsak a környezet jobb áttekintését szolgálják az extraként rendelhető Mátrix LED fényszórók, amelyek képesek a mindenkori közlekedési szituációkhoz igazítani a megvilágítást, autópálya-sebességnél például hosszabb és egyenesebb fénycsóvát vetítve az útra. A Rossz Időjárás Fény³ funkció akkor aktiválódik, ha működik az ablaktörlő; a rendszer ilyenkor rövidebben és szélesebben teríti szét a fénypászmát, hogy a vezető könnyen meglássa az út szélén felbukkanó gyalogosokat és kerékpárosokat.
A Vakításmentes Távfény³ lehetővé teszi, hogy éjszaka a vezető a lehető leggyakrabban használhassa a távolsági fényszórót. A rendszer egy előre néző kamera segítségével érzékeli a szemből érkezőket, és ‘vakításmentes foltot’ hoz létre a fénycsóván belül, blokkolva azokat a sugarakat, amelyek a másik autós szemébe világíthatnának.
Kényelmi technológiák
Az új elektromos Explorer technológiái és komfortja az elektromos járművek kifinomultságának magasabb szintjét kínálja az autósok új generációja számára.
A crossoverben hőszivattyú-technológia működik, ami csökkenti az áramfogyasztást és pénzt takarít meg azzal, hogy a környező levegőből nyeri ki a hőenergiát – még hideg időben is –, hasonló elven működve, mint az energiatakarékos háztartási fűtésrendszerek. Az így nyert hővel felmelegíthető az utastér, vagyis nem az akkumulátorban tárolt áramot kell fűtésre használni, ami tovább növeli az autó hatótávolságát. A hőszivattyú fordítva is működik, azaz légkondicionálóként a kabin hűtésére is alkalmas.
Az okostelefonok minden eddiginél könnyebben, vezeték nélkül csatlakoztathatók az autóhoz az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereken⁷ keresztül. A kényelmi alapfelszereltség hosszú listáján megtalálható a kulcs nélküli nyitás és a kétzónás klímaberendezés is, az extrák között pedig olyan tételek szerepelnek, mint a kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó. Az egyébként is világos és levegős utaskabin még több napfénnyel tölthető meg az opcionális panorámatető több mint egy négyzetméteres üvegfelületén keresztül.
A csomagteret átgondolt megoldások varázsolják a lehető legpraktikusabbá; ilyen például a beépített rakodópolc. A takaróelem együtt mozog a csomagtérajtóval, így akadálytalanul hozzá lehet férni a hátsó ülések mögött 450 literes, ledöntött hátsó ülésekkel 1400 literes csomagtartóhoz⁸.
A csomagtérpadló alacsony pozícióba állítva maximális rakodóhelyet kínál, magasabb pozícióban pedig könnyen pakolható felületté alakul a terjedelmesebb tárgyak szállításához; utóbbi esetben a padló alatt rejtett tárolóhely található.
Fontos lépés az elektromos jövő felé
A Ford teljes erőbedobással dolgozik az elektrifikáción, globálisan 50 milliárd dolláros beruházással alapozva meg, hogy 2026 végéig több mint 2 millió tisztán elektromos hajtású autót gyártson, amelyek közül 600 ezer darab már 2023 végéig elkészül. A vállalat azt tervezi, hogy 2030-ra globális termelésének több mint a felét EV-modellek teszik majd ki, és legkésőbb 2050-ig eléri a teljes karbonsemlegességet.
A Ford tavaly jelentette be, hogy 2035-re az összes, Európában forgalmazott modellje zéró károsanyag-kibocsátású lesz, és hogy ekkorra minden európai létesítménye, logisztikai tevékenysége és beszállítója karbonsemlegesen működik majd.
A Ford Kölni EV Központ 2 milliárd dolláros beruházása olyan új, energiahatékony megoldásokat is magában foglalt, amelyek évente több mint 2000 tonna széndioxid-kibocsátás megtakarítását eredményezik, és évi 2600 MWh elektromos áramot termelnek. A tervek szerint 2024 közepén kezdődik meg itt az Explorer utáni második, tisztán elektromos hajtású modell európai gyártása, és az új üzem éves termelő kapacitása eléri majd a 200 ezer darabot.
Az Explorer egyike annak a kilenc, Európában 2024-ig megjelenő elektromos személyautónak és haszonjárműnek, amelyek közt megtalálható a Mustang Mach-E, az E-Transit, az E-Transit Custom és az E‑Tourneo Custom, valamint a Puma, a Transit Courier és a Tourneo Courier tisztán elektromos hajtású változatai.
# # #
1 Ne vezessen zavaró körülmények hatása alatt. Ha lehetséges, használja a rendszerek hangvezérlését. Bizonyos funkciók zárolva lehetnek, amíg az autó sebességváltója menetfokozatba van kapcsolva. Nem minden funkció kompatibilis az összes telefonkészülékkel
2 Számítógépes szimulációkkal végzett gyártói tesztek alapján. A töltés sebessége csökken, amikor az akkumulátor eléri teljes kapacitást. Az Ön autójának töltési ideje a töltési csúcsidőktől és az akkumulátor töltöttségi állapotától függően változhat.
3 A vezetéssegítő technológiák kiegészítő feladatot látnak el, és nem helyettesítik a vezető figyelmét, döntését és irányítását, és a biztonságos autózást. Részletek a Felhasználói Kézikönyvben.
4 ÁFA-s irányár, a forgalomba állítás költségei nélkül; a pontos árat még 2023-ban megerősíti a Ford.
5 Aktiválást igényelhet.
6 Az itt rendelkezésre álló Qi vezeték nélküli töltés nem minden mobiltelefonnal kompatibilis.
7 Aktív adatcsomaggal és kompatibilis szoftverrel rendelkező telefon szükséges. Használat közben a SYNC Move nem vezérli a harmadik féltől származó termékeket. A harmadik felek kizárólagos felelősséggel tartoznak termékeik működéséért.
8 A csomagtér kihasználhatóságát a súlyelosztás is befolyásolhatja.
A sajtóanyagban olvasható adatok a nyomdába adás időpontjában helyesek voltak. Ugyanakkor a Ford vállalati filozófiája a folyamatos termékfejlesztés, ezért fenntartja annak jogát, hogy ezeket a jellemzőket bármikor megváltoztassa
A hivatalos, homologizált hatótávolság adatait az értékesítés megkezdéséhez közelebbi időpontban teszi közzé a Ford.
A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban. Süti Útmutató
Elfogadom
Cookie (süti) használati útmutató és szabályzat
Azoknak a weboldalnak, amelyek az Európai Unió országain belül működtetnek, cookie-k használatához, és a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük. Az alábbiak során tájékoztatjuk Önt az általunk használt cookie-król és a használatuk céljáról.
Mi a cookie (süti)? A cookie-k kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén vagy eszközén. Többek között információt gyűjtenek, megjegyzik a látogató egyéni beállításait, és általánosságban megkönnyítik a weboldal használatát a felhasználók számára. A sütik önmagukban nem gyűjtik a számítógépen vagy a fájlokban tárolt adatokat. Olvassa el figyelmesen az alábbi tájékoztatót további információkért, hogyan gyűjtjük az információt, amikor Ön ezt a weboldalt használja.
Cookie-k kezelése
A Szolgáltató a testre szabott kiszolgálás érdekében az Érintett számítógépén kis adatcsomagot, ún. sütit (cookie) helyez el és a későbbi látogatás során olvas vissza. Ha a böngésző visszaküld egy korábban elmentett sütit, a sütit kezelő szolgáltatónak lehetősége van összekapcsolni az Érintett felhasználó aktuális látogatását a korábbiakkal, de kizárólag a saját tartalma tekintetében.
Átmeneti (session) cookie: a session cookie-k az Érintett látogatása után automatikusan törlődnek. Ezek a cookie-k arra szolgálnak, hogy a Weboldal hatékonyabban és biztonságosabban tudjon működni, tehát elengedhetetlenek ahhoz, hogy a Weboldal egyes funkciói vagy egyes alkalmazások megfelelően tudjanak működni.
Állandó (persistent) cookie: állandó cookie-t is használ az Adatkezelő a jobb felhasználói élmény érdekében (pl. optimalizált navigáció nyújtása). Ezek a cookie-k hosszabb ideig kerülnek tárolásra a böngésző cookie file-jában. Ennek időtartama attól függ, hogy az Érintett az internetes böngészőjében milyen beállítást alkalmaz.
Kezelt adatok köre: IP cím, látogatás dátum, időpont. Az érintettek köre: A weboldalt látogató valamennyi Érintett. Az adatkezelés célja: Az Érintettek egymástól való megkülönböztetése, a felhasználók aktuális munkamenetének azonosítása, az annak során megadott adatok tárolása, az adatvesztés megakadályozása. Az adatkezelés időtartama: Az adatkezelés időtartama a session cookie-k esetében a honlapok látogatásának befejezéséig, míg más esetben maximum 30 napig tart.
Sütik törlése
Az érintettnek joga van törölni a sütit saját számítógépéről, illetve letilthatja böngészőjében a sütik alkalmazását. A sütik kezelésére általában a böngészők Eszközök/Beállítások menüjében az Adatvédelem/Előzmények/Egyéni Beállítások menü alatt, cookie, süti vagy nyomonkövetés megnevezéssel van lehetőség.
Facebook által elhelyezett cookie-k (sütik)
A Facebook által elhelyezett cookiekról bővebben a https://hu-hu.facebook.com/policies/cookies/ címen tájékozódhat, ahol a cookiek letiltásával kapcsolatban is informálódhat. A Weboldalon külső (nem az adatkezelő vagy adatfeldolgozók által kezelt) szerverre mutató hivatkozásokat is tartalmazhat és ezen linkeken elérhető oldalak esetleg elhelyezhetik saját cookie vagy egyéb fájljaikat a számítógépen, adatokat gyűjthetnek, vagy személyes adatokat kérhetnek. Ezekért pedig az Adatkezelő minden felelősségét kizárja. Személyes adat gyűjtésére és kezelésére, valamint az adott Érintettel történő felhasználására és beazonosítására nem kerül sor.
Google Analytics által elhelyezett cookie-k (sütik)
A Google Analytics a Google Inc. („Google”) elemző-szolgáltatása. A Google Analytics a az Érintett számítógépén tárolt cookie-k (sütik) segítségével elemzi a Weboldalon létrejött felhasználói interakciókat. A webanalitikai célú adatkezelés jogalapja a Weboldalon használójának önkéntes hozzájárulása. Az analitikai célú cookie-k (sütik) anonimizált és aggregált adatok, amelyek alapján a számítógép beazonosítása nehézkes, azonban az nem zárható ki. A Google Analytics cookie-k (sütik) által gyűjtött analitikai információk a Google szervereire kerülnek átvitelre és tárolásra. Ezeket az információkat a Google a Solymár-Szalay Kft. megbízásából dolgozza fel, hogy kiértékelje a felhasználók honlaplátogatási szokásait, riportokat állítson össze a Weboldalon használatának gyakoriságáról, és további, a használattal összefüggő szolgáltatásokat teljesítsen a Solymár-Szalay Kft. felé. A Google Analytics alkalmazás keretében – a böngészőn keresztül továbbított IP-címet a Google nem kapcsolja össze más adatokkal.
A Google Analytics a következő analitikai célú cookie-kat (sütiket) használja:
web tracking (nyomkövető)
__utma
a látogatók és session-ök megkülönböztetésére szolgál, melyet a webes nyomkövető szolgáltatás, a Google Analytics menti (3. fél)
2 év
web tracking (nyomkövető)
__utmt
a lehívási ráta szabályozására szolgák, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)
10 perc
web tracking (nyomkövető)
__utmv
egyéni változó adatok felhasználó szintű tárolására szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)
2 év
web tracking (nyomkövető)
__utmb
új session-ök és látogatók azonosítására szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)
30 perc
web tracking (nyomkövető)
__utmc
jelenleg nem használt, az urchin.js-szel való együttműködésre szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)
böngésző session vége
web tracking (nyomkövető)
__utmz
a forgalmi forrás vagy a kampány tárolására szolgál, amely beazonosítja a látogatás forrását, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)
6 hónap
web tracking (nyomkövető)
ga-disable-<ID>
az opt-out funkció használatakor mentődik, mely hatályon kívül helyezi a nyomkövetést, melyet a Google Analytics vége
A Weboldal a Google Adwords remarketing követő kódjait használja. Ennek alapja, hogy az oldalra látogatókat később a Google Display hálózatába tartozó weboldalakon remarketing hirdetésekkel kereshessük fel. A remarketing kód cookie-kat használ, a látogatók megcímkézéséhez. A Weboldal felhasználói letilthatják ezeket a cookie-kat, amennyiben felkeresik a Google hirdetési beállítások kezelőjét és követik az ott található utasításokat. Ezt követően a számukra nem fognak megjelenni személyre szabott ajánlatok a Szolgáltatótól. A Weboldalon külső (nem a Solymár-Szalay Kft.által kezelt) szerverre mutató hivatkozásokat is tartalmazhat és ezen linkeken elérhető oldalak esetleg elhelyezhetik saját cookie vagy egyéb fájljaikat a számítógépen, adatokat gyűjthetnek, vagy személyes adatokat kérhetnek. Ezekért pedig a Szolgáltató minden felelősségét kizárja. A Solymár-Szalay Kft.hirdetéseit külső szolgáltatók (Google, Facebook) internetes webhelyeken jeleníthetik meg. Ezek a külső szolgáltatók (Google, Facebook) cookie-k segítségével tárolják, hogy az Érintett korábban már látogatást tett az Adatkezelő Weboldalán, és ez alapján – személyre szabottan – jelenítik meg a hirdetéseket az Érintett (azaz remarketing tevékenységet folytatnak).