Kombi karosszériával debütál a vadonatúj Ford Focus ST

A Ford Performance által fejlesztett Focus ST ősszel kerül a márkakereskedésekbe. Az autót egy hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú automata sebességváltóval összekapcsolt pörgős, 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotor hajtja, de a vásárlók egy hatfokozatú manuális váltóhoz csatlakozó 190 lóerős, 2,0 literes EcoBoost dízelt is választhatnak.

A fejlett Focus ST sport-technológiák sorában megtalálható az elektronikus vezérlésű részlegesen önzáró differenciálmű és az üzemmódválasztó rendszer is, amelynek segítségével az autó ugyanolyan élvezetesen használható a versenypályán, mint a mindennapos közlekedéshez.

2019FordFocus ST Wagon 12

A Ford februárban mutatta be a vadonatúj Focus ST modellt; a stílusos, kényelmes és praktikus családi autóból a Ford Performance mérnökei borzongatóan izgalmas izomautót faragtak.

A vadonatúj Focus ST a kategóriaelső menetteljesítményt kínáló, negyedik generációs Focus ötajtós és kombi változataira épül. A Ford új C2 architektúráját különleges futóművel, fékrendszerrel és hajtáslánc-konfigurációkkal fejlesztették tovább, hogy megszülessen minden idők legdinamikusabb és legagilisabb Focus ST-változata, ami országúton és versenypályán egyaránt élvezetesen vezethető.

Az új motorkínálat 12 százalékkal nagyobb teljesítményt és 17 százalékkal magasabb forgatónyomatékot kínál, mint az előző ST-generáció esetében.

A Ford most először alkalmazott egy elsőkerékhajtású autóban elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálművet (eLSD), ami javítja az EcoBoost-motoros változat ívmeneti jellemzőit és menetstabilitását, mivel a számítógép-vezérlésű szerkezet gyorsabban reagál a változó tapadási viszonyokra és a vezető parancsaira.

2019FordFocus ST Wagon 9

A vásárlók egyaránt kérhetnek hatfokozatú manuális és gyorsan kapcsoló hétfokozatú automata sebességváltót, és a Focus ST kínálatában most a válaszható üzemmódok is megjelennek, amivel a jármű viselkedése a pillanatnyi vezetési helyzethez igazítható. Az ötajtós EcoBoost-változatokhoz alapáron kínált Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés (CCD) rendkívül kifinomulttá teszi az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés működését.

“Az olyan intelligens technológiák, mint az eLSD és a CCD egyfajta ‘Jekyll és Hyde’ karakterrel ruházzák fel a vadonatúj Focus ST-t, amely így kellemes utazóautóból egyetlen gombnyomásra igazi izomautóvá változik,” mondta el Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója. “A Ford GT szupersportkocsi és a legendás Focus RS fejlesztése során megszerzett tudásunk segítségével sikerült olyan autót építenünk, amelynek sokoldalúsága egyedülálló a szegmensben.”

A vadonatúj Focus ST a Ford németországi Saarlouis üzemében készül majd, ahol a vállalat 600 millió dolláros beruházással biztosította a legkiválóbb összeszerelési minőséget.

Gyors teljesítményleadás

A Ford 2,3 literes, tisztán alumíniumból készített EcoBoost blokkjának új generációja a Focus ST eddigi legerősebb motorja. A fejlett turbótechnológiának köszönhetően a teljesítmény 280 lóerő 5500 1/perc fordulatszámnál, a forgatónyomaték pedig 420 Nm a 3000-4000 1/perc közti fordulatszám-tartományban, így ez az erőforrás kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsítja az autót állórajttal 100 km/órás sebességre.

FordFocusST 2019 3

A gázreakciókat egy kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbótöltő javítja, amely a külön erre kialakított csatornák révén hatékonyabban hasznosítja a kipufogógáz energiáját, minimumra mérsékelve a gázlengésekből adódó interferenciát. Az elektronikus működtetésű megkerülőszelep pontosabban adagolja a töltőnyomást, tovább javítva ezzel a motor teljesítményét. A blokk gázcseréjét az ellennyomást csökkentő különleges kipufogórendszer, egyedi szívórendszer és optimalizált közteslevegő-hűtő tökéletesíti.

Az eredetileg a Ford GT szupersportkocsihoz és az F-150 Raptor pickuphoz kifejlesztett innovatív turbólyuk-kiküszöbölő technológia immár a Focus ST-ben is megjelenik, azonnali teljesítmény-leadás biztosítva a Sport és a Versenypálya üzemmódokban. Amikor a vezető felengedi a gázpedált, a rendszer nyitva tartja a pillangószelepet, mérsékelve ezzel a turbótöltőből származó ellenirányú levegőáramlást, fenntartva így a turbinakerék fordulatszámát, hogy szükség esetén gyorsabban épülhessen fel a töltőnyomás.

A 2,3 literes EcoBoost benzinmotoros Focus ST legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 179 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 7,9 l/100 km.*

A Ford 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja a legerősebb dízel, ami valaha megjelent egy Ford Focusban; teljesítménygörbéje 3500 1/perc fordulatnál éri el a csúcspontot, miközben már 2000-4000 1/perc fordulatszám-tartományban leadja legnagyobb, 400 Nm forgatónyomatékát; sőt már 1500 1/perc fordulattól 350 Nm áll a vezető rendelkezésére, így az autó késedelem nélkül és egyenletesen gyorsít.

Csekély tehetetlenségű turbótöltő, kisebb hőtágulású acél dugattyúk, optimális égést biztosító tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakítás – ezek a technológiák segítenek abban, hogy a dízelmotor 10 százalékkal nagyobb teljesítményt és közel kétszer akkor forgatónyomatékot biztosítson, mint az első generációs Focus ST 2,0 literes Duratec ST benzinmotorja.

A 2.0 EcoBlue dízelmotoros kivitel legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 125 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 4,8 l/100 km.

FordFocusST 2019 7

A Focus ST hatfokozatú manuális sebességváltójával 7 százalékkal gyorsabban kapcsolhatók a sebességfokozatok, mint a vadonatúj Focus standard változatában. Az új Ford Mustangban bemutatott, és az opcionális Teljesítmény Csomag részeként kínált fordulatszám-szabályozó technológia ezentúl a 2,3 literes EcoBoost manuális sebességváltós modellekben is elérhető lesz.

A simább és gyorsabb fokozatváltások érdekében a technológia egy váltásra figyelmeztető fényjelzést is tartalmaz, és a motor elektronikus vezérlésével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz.

A fordulatszám-szabályozó technológia segítségével a kevésbé gyakorlott vezetők úgy kapcsolhatnak vissza, hogy közben mindvégig fenntarthatják a motor magas fordulatszámát – mint egy autóversenyző, aki a jobb lábfejének első részével fékez, de közben a sarkával a gázpedált is nyomja. Az igazi profik természetesen bármikor kikapcsolhatják a rendszert.

FordFocusST 2019 5

A Ford legújabb intelligens automata sebességváltó-családjának hétfokozatú változata is jó választás a pörgős és sportos 2,3 literes EcoBoost motorhoz. A sebességfokozatok kiosztását a teljesítményhez igazították a mérnökök, az Adaptív Kapcsolási Ütemezést pedig (ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását) továbbfejlesztették, hogy a vezetési érzet még határozottabban elkülönüljön az országúton és a versenypályán. A kormánykerék mögött elhelyezett karokkal a vezető manuálisan is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

“Bár az EcoBoost benzinmotor és az EcoBlue dízelmotor meglehetősen különbözőek, mindkét erőforrás lenyűgöző,” vélekedett Roeks. “A Focus ST sportos motorhangja tökéletesen illik az autó magával ragadó erejéhez, így a hangzás is az ST-élmény szerves része.”

Intuitív menetdinamika

A Ford Focus közismerten jó menetdinamikájára építve a Focus ST az örömautózás, a versenypálya-használat és a hétköznapi használati érték olyan ötvözetét kínálja, ami egyedülálló a szegmensben.

Az SLA futómű a kényelem csorbulása nélkül is gyors és pontos kormányreakciókat biztosít, a kombi változathoz pedig külön geometriát dolgoztak ki a Ford mérnökei, akiknek a lengéscsillapítók áthelyezésével sikerült elérniük, hogy az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra. Az eredeti rugó-specifikációk megtartásával továbbra is megmaradt a standard Focus agilis és energikus jellege, ám a lengéscsillapítók elöl 20, hátul pedig 13 százalékkal merevebbek, a hasmagasság pedig 10 mm-rel csökkent, hogy tovább javuljon az autó úttartása és reakciókészsége.

Az ötajtós EcoBoost modellváltozatok Teljesítmény Csomagjában megjelenik a Ford kifinomult CCD technológiája is, amely 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot és menetdinamikát biztosít.

A vezetési élményt még magasabb szintre emeli a Focus ST 2.3 EcoBoost modellek eLSD technológiája. A sebességváltóba beépített rendszer hidraulikus működtetésű tengelykapcsolókkal korlátozza a rosszabb tapadású kerékhez jutó vonóerőt, és a rendelkezésre álló forgatónyomaték akár 100 százalékát is képes a jobban tapadó kerékre irányítani, hatásosan kiküszöbölve ezzel a kerekek kipörgését, ami ívmenetben vagy a kanyarból kihajtva rontaná a gyorsítást.

FordFocusST 2019 8

A Borg Warner cég által kifejlesztett technológia gyorsabban és precízebben működik, mint a hagyományos, mechanikus LSD-rendszerek. A hajtásláncból érkező információk és a járműdinamikai szenzorok jelei alapján a rendszer már előre képes módosítani a vonóerő elosztását, vagyis nem közvetlenül a kerekek kipörgésére reagál, emellett pedig a fokozatos differenciálmű-összezárás révén finomabban képes átadni a teljesítményt.

A Focus ST 2.0 EcoBlue modellekben Nyomatékvektor Szabályozás működik, ami ívmenetben az első ívbelső kerék fékezésével javítja az autó úttartását, és mérsékli az alulkormányzottságot.

A vadonatúj Focus ST elorozza a ‘leggyorsabb kormányreakció’ címét a legendás Fiesta ST-től. Az elektromos szervokormány (EPAS) rendszer 15 százalékkal gyorsabban működik, mint a standard Focusban, így a két végállás között mindössze kettőt kell fordítani a volánon.

A kategóriaelső kormányérzethez az egyedi kormánycsukló-geometria is hozzájárul: a rúd csatlakozási pontja 9 mm-rel előrébb és 6,5 mm-rel magasabbra került. Az új Kormányzási Nyomaték Zavarcsökkentő szoftver is segít a nyomaték optimalizálásában, hogy a Focus ST teljesítménye és vonóereje még hatékonyabban jusson az útfelületre az egyedi specifikációjú Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon keresztül.

A nagy teljesítményű fékrendszer hatékonyabb megállító erejét és csekélyebb mértékű fáradását nagyobb méretű fékalkatrészek biztosítják. A 330 mm x 27 mm-es első féktárcsát kétdugattyús féknyergek markolják. A hátsó féktárcsa mérete 302 mm x 11 mm. A Focus ST fékteljesítményét ugyanolyan szigorú teszteken értékelték, mint a Ford GT szupersportkocsiét, és sikerült elérni, hogy a fékek fáradása majdnem négyszer annyi idő után következzen be, mint az előző generációs Focus ST esetében.

A C2 architektúra Elektronikus Fékrásegítésének (EBB) előnyei még egyértelműbben megtapasztalhatók a Focus ST-ben. Ez a technológia gyorsabban építi fel a féknyomást, mint a hidraulikus rendszerek, így közvetlenebb, magabiztosabb és egyenletesebb pedálérzetet biztosít. A Focus ST esetében ez azt jelenti, hogy a rendszer nemcsak a nagy teljesítményű autózás közben tapasztalható fékerő-változásokat képes minimalizálni, hanem a kiválasztott üzemmódhoz is képes hozzáigazítani a fékpedál-érzetet és dinamikát.

A Csúszós/Vizes út, Normál, Sport és (a Teljesítmény Csomaggal felszerelt modellekben) Versenypálya beállítások a mindenkori vezetési helyzetnek megfelelően hangolják át az eLSD, a CCD, az EPAS, a gázpedál, az automata sebességváltó, az elektronikus stabilitásvezérlés, az elektronikus hangzásjavítás (ESE) és a klímarendszer beállításait. Az alul lapított karimájú kormánykeréken elhelyezett ‘Sport’ gombbal közvetlenül is kapcsolható a Sport üzemmód, az ‘Üzemmód’ gomb megnyomásával pedig a vezető gyorsan végigpörgetheti az üzemmódválasztó rendszer opcióit.

“A Versenypálya beállítás kiválasztásával a fékreakció azonnal közvetlenebbé és erőteljesebbé válik; a felkeményedő kormány jobb visszajelzéseket ad; a gázadás agresszívebb lesz; az eLSD maximális tapadást biztosít; az ESC rendszer pedig nagyobb szabadságot biztosít a vezetőnek,” magyarázta el David Put, a Ford Performance járműdinamikai szakembere. “Az autósok biztosak lehetnek benne, hogy a versenypályán tökéletesen kiaknázhatják a Focus ST képességeit.”

A hagyományos Focus ST műszeregység modernizálásához a Ford GT szupersportkocsi adott ihletet. A turbó töltőnyomását, az olajnyomást és az olajhőfokot jelző digitális műszerek most a Ford Performance műszeregység-kijelző 4,2 colos, színes TFT-képernyőjén jelennek meg. A 2,3 literes EcoBoost motorral szerelt változatban a Teljesítmény Csomag részeként kínált Rajtautomatika biztosítja a gyors és egyenletes állórajtot.

Szép formák, fejlett funkciók

A fejlesztők arra törekedtek, hogy vadonatúj Focus ST ugyanolyan kényelmes legyen, mint amilyen élvezetes a vezetése, ezért a standard Focus kategóriaelső térkínálatára és kivételes kifinomultságára alapozva alkották meg az autó utasterét, tökéletes egyensúlyt teremtve a mindennapos használhatóság és a hamisítatlan sportautó-élmény között.

A Ford Performance mérnökei milliméteres pontossággal állították be a remek tartást kínáló Recaro első üléseket, hogy a vezető még tökéletesebben eggyé válhasson az autóval, miközben a Sport és Versenypálya üzemmódokban az ESE technológia élvezetesen felerősíti a motor és a kipufogó hangzását. A hanghatás nemcsak a sportos vezetési érzetet fokozza, hanem jobb visszajelzést is ad.

A tökéletesített motorfelfüggesztés és a rezgéseket csillapító segédkeret (valamint a CCD technológia) az összes utas komfortérzetét növeli. A tágas első válltér és a kategóriaelső hátsó térdtávolság mellé 1653 literes maximális rakodótér társul a kombi változatban – és akkora csomagtér, amelyben még egy nagyméretű kutyaszállító ketrec is elfér.

A sport kormánykerék és az ébenfekete Recaro ülések mellett a vásárlók a kiváló minőségű kárpitok széles kínálatából választhatnak, hiszen a szövetek mellett részleges bőrkárpitozás és Miko Dinamica anyagok is rendelkezésre állnak. A Focus ST utasterének sportos hangulatát dombornyomású ST-emblémával díszített alumínium váltógomb és küszöbdíszléc fokozza, és ugyanezt a célt szolgálják az alumínium pedálok, a hatszögletű mintájú, selyemfényű dekorációs elemek, illetve az ülések, az ajtóbetétek és a párnázott térdtámaszok metálszürke varrásai.

A Focus ST tervezői finom, funkcionális stíluselemekkel és különleges könnyűfém keréktárcsákkal dobták fel a Focus egyébként is sportos látványát. Az áttervezett alsó és felső hűtőrács javítja a hűtő kapacitást, és az első sárvédő alsó részének látványos módosítása hatékonyan javítja a légáramlást.

A nagyméretű, meredekebben álló hátsó tetőlégterelő komolyabb leszorító erőt biztosítva javítja a Focus ST menetdinamikáját. Az agresszív stílusú hátsó diffúzor kettős kipufogóvégződést keretez; ez a megoldás egyben praktikus is, hiszen az autóval vontatni is lehet, ami a középen kivezetett kipufogó miatt az előző Focus ST-generációval nem volt lehetséges. A Teljesítmény Csomag vörösre fényezett féknyergeket is tartalmaz.

A karosszéria színkínálata érzékletesen hangsúlyozza a Focus ST dinamikus stílusát: a vásárlók a Ford Performance Blue és Orange Fury, a Frozen White, a Magnetic Grey, a Race Red, a Ruby Red és a Shadow Black árnyalatok közül választhatnak. A mutatós keréktárcsák kínálatában szerepel a 18 colos Dark Sparkle és Magnetite változat, valamint a Magnetite keréktárcsa 19 colos kivitele is.

A Ford Focus ST-ben rendelkezésre áll a kifinomult Ford vezetéssegítő technológiák széles kínálata, amelyek a vadonatúj Focus 2018-as bevezetése óta már 13 díjat és ötcsillagos biztonsági besorolást szereztek a modellnek.

A modern, szinte észrevétlenül működő technológiák segítségével a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót. A Focus ST kínálatában többek közt a következő új vezetősegítő technológiák szerepelnek:

  • Az Adaptív Sebességtartó Automatikát ezentúl Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
  • Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
  • Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
  • Megjelenik a Ford első Head-up display rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
  • A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel

A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül, illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, sőt az elérhető funkciók közt a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is megtalálható, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót.

FordFocusST 2019 10

“Az volt a célunk, hogy egy vadonatúj Focus ST-t alkossunk, ami ugyanolyan könnyen használható a mindennapok során, mint a Focus-család többi tagja,” nyilatkozta Roeks. “Ugyanakkor a modell átfogó technológiai fejlesztése révén sikerült elérnünk, hogy az autósok bármikor átadhassák magukat a hamisítatlan ST-élménynek.”

A vadonatúj Focus ST 2019 őszén jelenik meg a magyar piacon.

A Ford elektromos jövőképe: GO FURTHER 2019

Az amszterdami ‘Go Further’ rendezvényen bemutatott elektromos autóik széleskörű kínálata új fejezetet nyit a Ford történetében.

A Ford Hybrid gyűjtőnév alatt megjelenő új modellkínálat mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtásláncai kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és kellemes vezetési élményt kínálnak az európai vásárlóknak, immár az elektromos hajtású autókra is kiterjesztve a Ford közismert értékeit: a megbízhatóságot, a megfizethetőséget és az élvezetes vezethetőséget.

ecikk2

A Ford a ‘Go Further’ rendezvényen mutatta be 2019. április 2-án a vadonatúj, közepes méretű Kuga SUV-t, a márka első modelljét, amely egyaránt megrendelhető mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtással.

ecikk3

Itt volt látható először a vadonatúj Explorer Plug-In Hybrid hétüléses SUV és az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállító is; mindkét modell hatásosan kombinálja a tisztán elektromos hajtás előnyeit a hagyományos belsőégésű motorok által kínált hatótávolsággal és szabadsággal.

ecikk4

A Ford az új Fiesta EcoBoost Hybrid és Focus EcoBoost Hybrid modelleket is kiállítja, amelyeknek kifinomult mild hybrid technológiája csökkenti a CO₂-kibocsátást, az üzemanyag-fogyasztást, és még lendületesebb, élvezetesebb vezetési élményt nyújt.

A vállalat itt jelentette be azt is, hogy 2021-ben egy vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Transittal bővíti elektromos haszongépjárműveinek palettáját. A kifejezetten elektromos hajtásra tervezett áruszállító értékesen hozzájárulhat a települések levegőtisztasági törekvéseihez, miközben alacsonyabb üzemeltetési költséget kínál.

“Előremutató, fejlett technológiájú, és a különféle vásárlói igényekre számos különféle elektromos megoldást kínáló Ford Hybrid járművek minden eddiginél több ember számára jelentenek majd megfelelő és megfizethető alternatívát,” jelentette ki Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke. “A ma bemutatott modellek csupán a kezdetet jelentik tervünk megvalósításában, amelynek célja egy átfogó, okos járműkínálat megalkotása egy okos világ számára. A Fiestától a Transitig minden egyes új modellünkhöz kínálunk majd valamilyen elektromos hajtásláncot; olyat, ami a leginkább illik európai vásárlóink igényeihez és pénztárcájához.”

Az Európában már jelenleg is kapható, vagy biztosan megjelenő Ford Hybrid modellek:

ecikk5

  • Mondeo Hybrid négyajtós és kombi változat: az autó öntöltő, full hybrid, benzines-elektromos hajtáslánca valós alternatívát jelent a dízelekkel szemben, A Mondeo Hybrid kombi új, sportos ST-Line változatát ma láthatta először a nagyközönség
  • Transit EcoBlue Hybrid és Transit Custom EcoBlue Hybrid: a mild hybrid technológia mérsékli a haszongépjárművek üzemeltetési költségét
  • Tourneo Custom EcoBlue Hybrid: a nyolc/kilencüléses személyszállító üzemanyag-fogyasztását mild hybrid technológia mérsékli
  • Transit Custom Plug-In Hybrid: az autó fejlett elektromos hajtásának hatótávolságát a Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja hosszabbítja meg. A jármű próbaüzeme jelenleg is folyik Londonban (később pedig Valenciában és Kölnben folytatódik), hogy pontosan kiderüljön, milyen előnyöket jelent ez a megoldás a környezet és a vásárlók számára

ecikk6

2020-ban érkezik a Mustang ihlette, tisztán elektromos hajtású, nagy teljesítményű SUV, amelynek a WLTP szabvány alapján kiszámított hatótávolsága 600 km. Az autó akkumulátora alkalmas a gyors feltöltésre.*

A Ford egy egyedi gyártású Ford Transit Smart Energy elnevezésű tízüléses minibusz-tanulmányautó segítségével kutatja az új megoldásokat arra, hogyan bővíthető az akkumulátorról működő elektromos hajtású járművek hatótávolsága.

Felvillanyozó jövőkép

A Ford elkötelezetten dolgozik azon, hogy piacvezető legyen az elektromos autók piacán, széles választékot kínálva vásárlóinak az ilyen hajtásláncokból, megfelelő elérést biztosítva számukra a feltöltő infrastruktúrához, valamint fejlett konnektivitási megoldásokkal és hasznos mobilitási megoldásokkal segítve őket mindennapjaikban.

A Ford ez év elején jelentette be, hogy a vadonatúj Focus után bemutatott összes új modelljéhez, illetve a már meglévő járművek új változataihoz kínál majd valamilyen elektromos hajtáslánc-opciót. Ezekhez az autókhoz megrendelhető lesz a plug-in hybrid, a mild hybrid, a full hybrid és az akkumulátoros elektromos hajtáslánc-technológiák egyike (vagy közülük akár több is), így a Ford az európai piac egyik legátfogóbb kínálatával rendelkezik majd.

A Ford Hybrid és tisztán elektromos hajtású modellek változatos hajtáslánc-palettája és műszaki megoldásai olyan teljesítményt és sokoldalúságot biztosítanak, ami túlszárnyalja a vásárlók elvárásait, és mindig megfelelő megoldást kínálnak a különféle járművek különféle felhasználási módjaihoz.

Jó példa erre a Szíjhajtású Integrált Indítómotor/Generátor, ami elektromos forgatónyomaték-rásegítéssel fokozza a dinamikus benzinmotor által nyújtott vezetési élményt a Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid családi autókban, egyszerre javítva teljesítményüket, gázreakciójukat és üzemanyag-fogyasztásukat. Az EcoBlue Hybrid modellek – például a Transit Custom és a Tourneo Custom – esetében ez a technológia arra szolgál, hogy még tovább csökkentse a dízelmotorok egyébként is alacsony üzemanyag-fogyasztását.

Az új Kuga Plug-In Hybrid és Explorer Plug-In Hybrid SUV-modellek hajtáslánca hatásosan kombinálja a belsőégésű motor, a hálózatról tölthető akkumulátor és az elektromotor előnyeit a kiváló üzemanyag-fogyasztás és a nulla károsanyag-kibocsátású autózás érdekében. A Kuga teljesítménymegosztó hibrid váltóműve optimálisan ötvözi a kétféle erőforrás teljesítményét, az Explorer párhuzamos hibrid rendszere pedig egyszerre kínálja a belsőégésű motor és az elektromotor teljes erejét a maximális vontatási kapacitáshoz.

A Transit Custom Plug-In Hybrid és a Tourneo Custom Plug-In Hybrid soros hibrid konfigurációjában is egy hálózatról tölthető akkumulátor és egy elektromotor működik. Az akkumulátort menet közben egy üzemanyag-takarékos benzinmotor tölti, ami nem áll fizikai összeköttetésben a kerekekkel.

A Mondeo Hybrid full hybrid rendszere tisztán elektromos hajtással is képes mozgatni az autót, ami különösen hasznos a belvárosokban és az araszoló forgalomban. Ez a hajtáslánc kiküszöböli az autósok félelmét az akkumulátor lemerülésétől, és szükségtelenné teszi, hogy az akkut külső áramforrásról töltsék fel.

A Ford jövőbeli, tisztán elektromos hajtású járművei új generációs konnektivitást kínálnak majd a menet közbeni online frissítések érdekében, és a vállalat már jelentősen előrehaladt a töltési megoldások fejlesztésében. A Ford az IONITY konzorcium alapító tagja; a társulás célja, hogy 2020-ig 400 gyorstöltő állomást létesítsen a legfontosabb európai helyszíneken. Az állomások 350 kW kapacitása jelentősen csökkentené a napjainkban szokásos feltöltési időt.

A Ford a NewMotion partnereként az üzlethálózat több mint 100.000 állomásból álló, 28 európai országot lefedő feltöltő hálózatát is felkínálhatja vásárlóinak. Mindemellett a Ford saját, intelligens otthoni töltőrendszerén is dolgozik, és megállapodásokat köt a jelentősebb áramszolgáltatókkal, hogy biztosítsák a vásárlók számára a speciális elektromosautó-tarifákat és a töltőberendezések felszerelését.

„Az elektromos hajtásláncok terén nem létezik univerzális, mindenki számára egyformán megfelelő megoldás,” mondta Joerg Beyer, a Ford Európa tervezési részlegének ügyvezető igazgatója. „A Ford sokoldalú hajtáslánc-stratégiáját úgy alakítottuk ki, hogy vásárlóink biztosan megtalálják a megfelelő megoldást elektromos autójuk előnyeinek tökéletes kiaknázására és a vezetési élmény felhőtlen élvezetére.”

A Kuga teljes körű hibrid kínálata

A vadonatúj Ford Kuga a márka első személyautója, amely egyaránt megrendelhető mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtással.

A vadonatúj modell bemutatásától kezdve, azaz már idén megrendelhető Kuga Plug-In Hybrid változat egy hagyományos belsőégésű motor hatótávolságát és szabadságát ötvözi az elektromos hajtás takarékosságával és kifinomult működésével. A 2,5 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotorból, egy elektromotorból, egy generátorból és egy 14,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból összeállított rendszer teljesítménye 225 LE. A Kuga Plug-In Hybrid 50 km-t képes megtenni tisztán elektromos üzemben, és legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása várhatóan 1,2 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 29 g/km lesz.*

A kifinomult Kuga Titanium, a sportos Kuga ST‑Line és a magasabb szegmenseket idéző Kuga Vignale változatokban kapható modell új, formás külső dizájnja, az eddiginél is tágasabb kabinja és prémium szolgáltatásai kellemes utazást ígérnek. A Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) segítségével a vezető minden eddiginél egyszerűbben és magabiztosabban közlekedhet az araszoló forgalomban és az autópályán egyaránt. Az Aktív Parkolóasszisztens 2 egyetlen gombnyomásra, teljesen automatikusan elvégzi a parkolási manővert.

Explorer Plug-In Hybrid: tisztán elektromos hajtás, hamisítatlan luxushangulat

A vadonatúj Ford Explorer Plug-In Hybrid két gazdag felszereltségű változatban lesz megvásárolható: a sportos, Ford Performance hangulatú Explorer ST-Line, illetve a fényűző Explorer Platinum változatban. Mindkét kivitelt olyan hajtáslánc mozgatja, amelyben a 3,0 literes EcoBoost benzinmotor, az elektromotor és generátor hatékony kombinációja 450 LE teljesítményt és 840 Nm forgatónyomatékot kínál. A nagyméretű SUV 40 kilométert tehet meg tisztán elektromos hajtással; az Explorer Plug-In Hybrid várhatóan 78 g/km CO2-kibocsátással és 3,4 l/100 km üzemanyag-fogyasztással működik majd.

A kivételesen tágas, fényűző és kényelem-orientált utastérben olyan fejlett megoldások találhatók, mint a 10,1 colos, álló helyzetű érintőképernyő, a 12,3 colos digitális műszeregység, illetve a családbarát kialakítású, rugalmasan variálható ülésrendszer, ami akár hét utas számára is kényelmes helyet biztosít.

Az alapáron kínált Ford Intelligens Összkerékhajtást hét választható üzemmód egészíti ki, így a 10 fokozatú automata sebességváltóval felszerelt autó a nagyvárosi forgalomban ugyanolyan optimális teljesítményt nyújt, mint a terepen.

A Tourneo Plug-In Hybrid hozzájárul a nagyvárosok csekélyebb légszennyezéséhez

Az európai vásárlók 2019 második felében rendelhetik majd meg a nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid modellt, amit arra terveztek, hogy behajthasson az ultra-alacsony emissziójú járművek számára fenntartott zónákba is, amelyek egyre szaporodnak az európai nagyvárosokban.

ecikk7

A Tourneo Custom Plug-In Hybrid első kerekeit egy elektromotor/generátor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik. A tervek szerint a fejlett hibrid hajtáslánccal az autó 50 km-t tud majd megtenni nulla károsanyag-kibocsátással, az 1,0 literes EcoBoost motor rásegítésével pedig 500 km lesz a hatótávolsága. Az autó várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 75 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 3,3 l/100 km lesz.

A Tourneo Custom praktikumát és kényelmét még magasabb szintre emeli, hogy a modell egyedülálló szolgáltatást kínál saját kategóriájában, hiszen két hátsó üléssora egymással szembe (“konferencia” beállítás) és a menetirány felé is fordítható.

Tisztán elektromos hajtású változat is készül a Transitból

2021-től várható a vadonatúj, tisztán elektromos hajtással működő Ford Transit megjelenése, amit a Ford a vállalkozások igényei alapján egy sokoldalú, nulla károsanyag-kibocsátású városi áruszállítónak tervez. A tisztán elektromos hajtású Transit többféle felépítménnyel lesz kapható, és vásárlói biztosan számíthatnak a Transittól megszokott praktikumra és strapabírásra.

Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid: kisebb emisszió, nagyobb erő

A Fiesta EcoBoost Hybrid és Focus EcoBoost Hybrid modellekben kifinomult mild hybrid hajtás működik majd, amit úgy hangolnak a mérnökök, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett is garantálja a lelkesítő teljesítményt és a készséges gázreakciókat – vagyis a Ford “élvezetesen vezethető” karakterét.

A normál generátort egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor (BISG) váltja fel, ami képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát; az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a csekély súrlódású, háromhengeres 1,0 literes EcoBoost belsőégésű motor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket.

Az intelligens, önvezérlő mild Hybrid rendszer folyamatosan ellenőrzi, hogyan használja a vezető a járművet, és ennek alapján dönti el, mikor és milyen intenzitással töltse az akkumulátort, és hogy mikor használja fel az abban tárolt energiát, a következő két stratégia alapján:

  • Forgatónyomaték-helyettesítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 50 Nm forgatónyomaték leadására is képes, csökkentve ezzel a benzinmotor terhelését, és hozzájárulva a tervezett 112 g/km CO₂-kibocsátás és 4,9 l/100 km üzemanyag-fogyasztás (Fiesta), illetve a 106 g/km CO₂-kibocsátás és 4,7 l/100 km üzemanyag-fogyasztás (Focus) eléréséhez.
  • Forgatónyomaték-kiegészítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 20 Nm-rel magasabb forgatónyomatékot biztosít annál, mint amit a benzinmotor egyedül leadhat teljes terhelés mellett, így ideális teljesítményt és élvezetes vezetési élményt kínál

Az elektromos forgatónyomaték-kiegészítés ütősebb, dinamikusabb teljesítményt eredményez, különösen a belsőégésű motor alacsonyabb fordulatszám-tartományaiban, így a vezetés élménye közvetlenebb és rugalmasabb lesz. A BISG alkalmazása azt is lehetővé tette, hogy a mérnökök alacsonyabbra vegyék az 1,0 literes EcoBoost motor sűrítési arányát, és nagyobb turbótöltővel tornásszák fel a blokk teljesítményét, mivel a forgatónyomaték-kiegészítés jelentősen mérsékli a turbólyuk-hatást, így a motor gyorsabban pörög fel.

„1,0 literes EcoBoost motorunk már bebizonyította, hogy egyszerre üzemanyag-takarékos és erős. Az EcoBoost Hybrid technológia most mindezt még magasabb szintre emeli,” mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Biztosak vagyunk benne, hogy vásárlóink megszeretik majd EcoBoost Hybrid hajtásláncaink zökkenőmentes és azonnali teljesítmény-leadását, akárcsak azt, hogy ezentúl ritkábban kell ellátogatniuk a benzinkútra.”

A benzinmotort egy szempillantásnyi idő, azaz mintegy 0,3 másodperc alatt újraindító BISG azt is lehetővé teszi, hogy a Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid modellek Start-Stop technológiája a további üzemanyag-takarékosság érdekében még több helyzetben működhessen, például amikor az autót 15 km/órás sebességnél kisebb tempóról fékezik állóra – még akkor is, ha váltó fokozatba van kapcsolva, de a kuplungpedált már lenyomták.

A Ford EcoBlue Hybrid technológia is a fentiekhez hasonlóan kombinálja az elektromos nyomatékrásegítést a Ford 2,0 literes EcoBlue dízelmotorjával, így biztosítva az ugyancsak még idén kapható Ford Kuga EcoBlue Hybrid modell várhatóan 132 g/km CO₂-kibocsátását és 5,0 l/100 km üzemanyag-fogyasztását.

A Smart Energy tanulmány már a jövőbe tekint

A Ford bemutatja az új Transit Smart Energy tanulmányautót is, azaz egy egyedi gyártású 10 üléses minibuszt, amelynek segítségével a vállalat új megoldásokat keres arra, hogyan bővíthető az akkumulátorról működő elektromos hajtású járművek hatótávolsága.

A németországi Merkenich Műszaki Központ mérnökei által tervezett, 4 órás feltöltéssel 150 kilométeres hatótávolságot kínáló tanulmányautó a Ford Transit alapjaira épül, és ugyanazzal az akkumulátoros elektromos hajtáslánc-technológiával szerelték fel, ami a StreetScooter WORK XL modellben is működik. A járműben több energiatakarékos és energiatermelő innováció is található:

  • Egy innovatív hőcserélő rendszer, ami a hajtáslánc hulladékhőjét, a külső levegő hőjét és a kabin levegőjének hőjét felhasználva akár 65 százalékkal mérsékli a fűtési rendszer terhelését; az autó hatótávolságában ez 20 százalékos növekedést jelent
  • A motoros mozgatású oldalsó tolóajtó csak félig nyílik ki, hogy csökkentse a belső tér hőveszteségét; a szerkezetet az utasok működtethetik egy okoseszközzel. Az ajtó nyitásakor a fűtés, a szellőzés és a klímaberendezés légbefúvói automatikusan kikapcsolnak
  • Az utasok a fűthető utasülésekkel és felületekkel szabályozhatják a lokális hőmérsékletet, csökkentve ezzel a nagyméretű kabin energiaszükségletét
  • A tetőn elhelyezett hat darab napelem egy 12 voltos akkumulátort tölt, ami árammal látja el az ülésfűtést, a kabinvilágítást és a fedélzeti elektromos rendszereket, köztük a mobil eszközök vezeték nélküli töltőberendezését is
  • Az ajtó és a hátsó utastér közé beépített polikarbonát térelválasztó szintén csökkenti a hőveszteséget, amikor az utasok ki- vagy beszállnak, emellett pedig megvédi az utasokat a külső hőhatásoktól
  • A szellőztetett, dupla üvegezésű ablakok miatt kevesebb a hideg felület az utastérben, és ez a megoldás a hőveszteséget is hatékonyan mérsékli
  • A hangulatvilágítás a kabin hőmérsékletétől függően változik: a fűtés idején piros, a hűtés idején kék, mivel ez is befolyásolja az utasok hőérzetét
  • A szigetelt hátsó padló- és tetőlemez tovább csökkenti a kabin hőveszteségét

A jövőben egy olyan megoldás is megjelenik majd a járműben, amellyel a vezető egyenként fűtheti vagy hűtheti az üléseket, és kikapcsolhatja a rendszerből azokat, amelyeken nem ül senki. Az automatikus utasérzékelés ötlete a már létező légzsák-kikapcsoló technológiából származik.

A Ford arra számít, hogy a Transit Smart Energy tanulmányautó közúti tesztje még idén megkezdődik, miután a mérnökök elvégezték a jármű szélcsatorna-vizsgálatát.

“A tanulmányautó fejlesztése során számos okos megoldást találtunk az energiatakarékosságra, amelyek segíthetnek praktikusabbá és élvezetesebbé formálni a holnap elektromos hajtású autóit,” mondta Kilian Vas, a Ford Európa jármű-architektúra részlegének projektvezetője.

# # #

A Mondeo Hybrid Wagon legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 101 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4.4 l/100 km

A Transit EcoBlue Hybrid várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 144 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 7,6 l/100 km

A Transit Custom EcoBlue Hybrid várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 139 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 6.7 l/100 km

A Tourneo Custom EcoBlue Hybrid várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 137 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 7.0 l/100 km

A Transit Plug-In Hybrid várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 75 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 3,3 l/100 km

Megérkezett a vadonatúj Ford Focus ST

Teljesítmény a versenypályán, örömautózás a vidéki utakon, használati érték a mindennapi közlekedésben: megérkezett a vadonatúj Ford Focus ST

2019. február 18. – A Ford ma bemutatta a vadonatúj Focus ST modellt; a stílusos, kényelmes és praktikus családi autóból a Ford Performance mérnökei borzongatóan izgalmas izomautót faragtak.

A vadonatúj Focus ST a kategóriaelső menetteljesítményt kínáló, negyedik generációs Focus ötajtós és kombi változataira épül. A Ford új C2 architektúráját különleges futóművel, fékrendszerrel és hajtáslánc-konfigurációkkal fejlesztették tovább, hogy megszülessen minden idők legdinamikusabb és legagilisabb Focus ST-változata, ami országúton és versenypályán egyaránt élvezetesen vezethető.

FordFocusST 2019 5

Az új motorkínálat 12 százalékkal nagyobb teljesítményt és 17 százalékkal magasabb forgatónyomatékot kínál, mint az előző ST-generáció esetében. A Ford 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorja és 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízele* széles fordulatszám-tartományban adja le teljesítményét és nyomatékát, így versenypálya-használat közben is remek erőforrásnak bizonyulnak.

A Ford most először alkalmazott egy elsőkerékhajtású autóban elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálművet (eLSD), ami javítja az EcoBoost-motoros változat ívmeneti jellemzőit és menetstabilitását, mivel a számítógép-vezérlésű szerkezet gyorsabban reagál a változó tapadási viszonyokra és a vezető parancsaira.

A vásárlók egyaránt kérhetnek hatfokozatú manuális és gyorsan kapcsoló hétfokozatú automata sebességváltót, és a Focus ST kínálatában most a válaszható üzemmódok is megjelennek, amivel a jármű viselkedése a pillanatnyi vezetési helyzethez igazítható. Az ötajtós EcoBoost-változatokhoz alapáron kínált Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés (CCD) rendkívül kifinomulttá teszi az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés működését.

FordFocusST 2019 3

“Az olyan intelligens technológiák, mint az eLSD és a CCD egyfajta ‘Jekyll és Hyde’ karakterrel ruházzák fel a vadonatúj Focus ST-t, amely így kellemes utazóautóból egyetlen gombnyomásra igazi izomautóvá változik,” mondta el Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója. “A Ford GT szupersportkocsi és a legendás Focus RS fejlesztése során megszerzett tudásunk segítségével sikerült olyan autót építenünk, amelynek sokoldalúsága egyedülálló a szegmensben.”

A vadonatúj Focus ST a Ford németországi Saarlouis üzemében készül majd, ahol a vállalat 600 millió dolláros beruházással biztosította a legkiválóbb összeszerelési minőséget.

Gyors teljesítményleadás

A Ford 2,3 literes, tisztán alumíniumból készített EcoBoost blokkjának új generációja a Focus ST eddigi legerősebb motorja. A fejlett turbótechnológiának köszönhetően a teljesítmény 280 lóerő 5500 1/perc fordulatszámnál, a forgatónyomaték pedig 420 Nm a 3000-4000 1/perc közti fordulatszám-tartományban, így ez az erőforrás kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsítja az autót állórajttal 100 km/órás sebességre.

FordFocusST 2019 11

A gázreakciókat egy kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbótöltő javítja, amely a külön erre kialakított csatornák révén hatékonyabban hasznosítja a kipufogógáz energiáját, minimumra mérsékelve a gázlengésekből adódó interferenciát. Az elektronikus működtetésű megkerülőszelep pontosabban adagolja a töltőnyomást, tovább javítva ezzel a motor teljesítményét. A blokk gázcseréjét az ellennyomást csökkentő különleges kipufogórendszer, egyedi szívórendszer és optimalizált közteslevegő-hűtő tökéletesíti.

Az eredetileg a Ford GT szupersportkocsihoz és az F-150 Raptor pickuphoz kifejlesztett innovatív turbólyuk-kiküszöbölő technológia immár a Focus ST-ben is megjelenik, azonnali teljesítmény-leadás biztosítva a Sport és a Versenypálya üzemmódokban. Amikor a vezető felengedi a gázpedált, a rendszer nyitva tartja a pillangószelepet, mérsékelve ezzel a turbótöltőből származó ellenirányú levegőáramlást, fenntartva így a turbinakerék fordulatszámát, hogy szükség esetén gyorsabban épülhessen fel a töltőnyomás.

A Ford 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja a legerősebb dízel, ami valaha megjelent egy Ford Focusban; teljesítménygörbéje 3500 1/perc fordulatnál éri el a csúcspontot, miközben már 2000-4000 1/perc fordulatszám-tartományban leadja legnagyobb, 400 Nm forgatónyomatékát; sőt már 1500 1/perc fordulattól 350 Nm áll a vezető rendelkezésére, így az autó késedelem nélkül és egyenletesen gyorsít.

Csekély tehetetlenségű turbótöltő, kisebb hőtágulású acél dugattyúk, optimális égést biztosító tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakítás – ezek a technológiák segítenek abban, hogy a dízelmotor 10 százalékkal nagyobb teljesítményt és közel kétszer akkor forgatónyomatékot biztosítson, mint az első generációs Focus ST 2,0 literes Duratec ST benzinmotorja.

A Focus ST hatfokozatú manuális sebességváltójával 7 százalékkal gyorsabban kapcsolhatók a sebességfokozatok, mint a vadonatúj Focus standard változatában. Az új Ford Mustangban bemutatott, és az opcionális Teljesítmény Csomag részeként kínált fordulatszám-szabályozó technológia ezentúl a 2,3 literes EcoBoost manuális sebességváltós modellekben is elérhető lesz.

FordFocusST 2019 7

A simább és gyorsabb fokozatváltások érdekében a technológia egy váltásra figyelmeztető fényjelzést is tartalmaz, és a motor elektronikus vezérlésével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz.

A fordulatszám-szabályozó technológia segítségével a kevésbé gyakorlott vezetők úgy kapcsolhatnak vissza, hogy közben mindvégig fenntarthatják a motor magas fordulatszámát – mint egy autóversenyző, aki a jobb lábfejének első részével fékez, de közben a sarkával a gázpedált is nyomja. Az igazi profik természetesen bármikor kikapcsolhatják a rendszert.

A Ford legújabb intelligens automata sebességváltó-családjának hétfokozatú változata is jó választás a pörgős és sportos 2,3 literes EcoBoost motorhoz. A sebességfokozatok kiosztását a teljesítményhez igazították a mérnökök, az Adaptív Kapcsolási Ütemezést pedig (ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását) továbbfejlesztették, hogy a vezetési érzet még határozottabban elkülönüljön az országúton és a versenypályán. A kormánykerék mögött elhelyezett karokkal a vezető manuálisan is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

“Bár az EcoBoost benzinmotor és az EcoBlue dízelmotor meglehetősen különbözőek, mindkét erőforrás lenyűgöző,” vélekedett Roeks. “A Focus ST sportos motorhangja tökéletesen illik az autó magával ragadó erejéhez, így a hangzás is az ST-élmény szerves része.”

Intuitív menetdinamika

A Ford Focus közismerten jó menetdinamikájára építve a Focus ST az örömautózás, a versenypálya-használat és a hétköznapi használati érték olyan ötvözetét kínálja, ami egyedülálló a szegmensben.

Az SLA futómű a kényelem csorbulása nélkül is gyors és pontos kormányreakciókat biztosít, a kombi változathoz pedig külön geometriát dolgoztak ki a Ford mérnökei, akiknek a lengéscsillapítók áthelyezésével sikerült elérniük, hogy az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra. Az eredeti rugó-specifikációk megtartásával továbbra is megmaradt a standard Focus agilis és energikus jellege, ám a lengéscsillapítók elöl 20, hátul pedig 13 százalékkal merevebbek, a hasmagasság pedig 10 mm-rel csökkent, hogy tovább javuljon az autó úttartása és reakciókészsége.

Az ötajtós EcoBoost modellváltozatok Teljesítmény Csomagjában megjelenik a Ford kifinomult CCD technológiája is, amely 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot és menetdinamikát biztosít.

A vezetési élményt még magasabb szintre emeli a Focus ST 2.3 EcoBoost modellek eLSD technológiája. A sebességváltóba beépített rendszer hidraulikus működtetésű tengelykapcsolókkal korlátozza a rosszabb tapadású kerékhez jutó vonóerőt, és a rendelkezésre álló forgatónyomaték akár 100 százalékát is képes a jobban tapadó kerékre irányítani, hatásosan kiküszöbölve ezzel a kerekek kipörgését, ami ívmenetben vagy a kanyarból kihajtva rontaná a gyorsítást.

A Borg Warner cég által kifejlesztett technológia gyorsabban és precízebben működik, mint a hagyományos, mechanikus LSD-rendszerek. A hajtásláncból érkező információk és a járműdinamikai szenzorok jelei alapján a rendszer már előre képes módosítani a vonóerő elosztását, vagyis nem közvetlenül a kerekek kipörgésére reagál, emellett pedig a fokozatos differenciálmű-összezárás révén finomabban képes átadni a teljesítményt.

A Focus ST 2.0 EcoBlue modellekben Nyomatékvektor Szabályozás működik, ami ívmenetben az első ívbelső kerék fékezésével javítja az autó úttartását, és mérsékli az alulkormányzottságot.

A vadonatúj Focus ST elorozza a ‘leggyorsabb kormányreakció’ címét a legendás Fiesta ST-től. Az elektromos szervokormány (EPAS) rendszer 15 százalékkal gyorsabban működik, mint a standard Focusban, így a két végállás között mindössze kettőt kell fordítani a volánon.

A kategóriaelső kormányérzethez az egyedi kormánycsukló-geometria is hozzájárul: a rúd csatlakozási pontja 9 mm-rel előrébb és 6,5 mm-rel magasabbra került. Az új Kormányzási Nyomaték Zavarcsökkentő szoftver is segít a nyomaték optimalizálásában, hogy a Focus ST teljesítménye és vonóereje még hatékonyabban jusson az útfelületre az egyedi specifikációjú Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon keresztül.

A nagy teljesítményű fékrendszer hatékonyabb megállító erejét és csekélyebb mértékű fáradását nagyobb méretű fékalkatrészek biztosítják. A 330 mm x 27 mm-es első féktárcsát kétdugattyús féknyergek markolják. A hátsó féktárcsa mérete 302 mm x 11 mm. A Focus ST fékteljesítményét ugyanolyan szigorú teszteken értékelték, mint a Ford GT szupersportkocsiét, és sikerült elérni, hogy a fékek fáradása majdnem négyszer annyi idő után következzen be, mint az előző generációs Focus ST esetében.

A C2 architektúra Elektronikus Fékrásegítésének (EBB) előnyei még egyértelműbben megtapasztalhatók a Focus ST-ben. Ez a technológia gyorsabban építi fel a féknyomást, mint a hidraulikus rendszerek, így közvetlenebb, magabiztosabb és egyenletesebb pedálérzetet biztosít. A Focus ST esetében ez azt jelenti, hogy a rendszer nemcsak a nagy teljesítményű autózás közben tapasztalható fékerő-változásokat képes minimalizálni, hanem a kiválasztott üzemmódhoz is képes hozzáigazítani a fékpedál-érzetet és dinamikát.

A Csúszós/Vizes út, Normál, Sport és (a Teljesítmény Csomaggal felszerelt modellekben) Versenypálya beállítások a mindenkori vezetési helyzetnek megfelelően hangolják át az eLSD, a CCD, az EPAS, a gázpedál, az automata sebességváltó, az elektronikus stabilitásvezérlés, az elektronikus hangzásjavítás (ESE) és a klímarendszer beállításait. Az alul lapított karimájú kormánykeréken elhelyezett ‘Sport’ gombbal közvetlenül is kapcsolható a Sport üzemmód, az ‘Üzemmód’ gomb megnyomásával pedig a vezető gyorsan végigpörgetheti az üzemmódválasztó rendszer opcióit.

“A Versenypálya beállítás kiválasztásával a fékreakció azonnal közvetlenebbé és erőteljesebbé válik; a felkeményedő kormány jobb visszajelzéseket ad; a gázadás agresszívebb lesz; az eLSD maximális tapadást biztosít; az ESC rendszer pedig nagyobb szabadságot biztosít a vezetőnek,” magyarázta el David Put, a Ford Performance járműdinamikai szakembere. “Az autósok biztosak lehetnek benne, hogy a versenypályán tökéletesen kiaknázhatják a Focus ST képességeit.”

A hagyományos Focus ST műszeregység modernizálásához a Ford GT szupersportkocsi adott ihletet. A turbó töltőnyomását, az olajnyomást és az olajhőfokot jelző digitális műszerek most a Ford Performance műszeregység-kijelző 4,2 colos, színes TFT-képernyőjén jelennek meg. A 2,3 literes EcoBoost motorral szerelt változatban a Teljesítmény Csomag részeként kínált Rajtautomatika biztosítja a gyors és egyenletes állórajtot.

Szép formák, fejlett funkciók

A fejlesztők arra törekedtek, hogy vadonatúj Focus ST ugyanolyan kényelmes legyen, mint amilyen élvezetes a vezetése, ezért a standard Focus kategóriaelső térkínálatára és kivételes kifinomultságára alapozva alkották meg az autó utasterét, tökéletes egyensúlyt teremtve a mindennapos használhatóság és a hamisítatlan sportautó-élmény között.

A Ford Performance mérnökei milliméteres pontossággal állították be a remek tartást kínáló Recaro első üléseket, hogy a vezető még tökéletesebben eggyé válhasson az autóval, miközben a Sport és Versenypálya üzemmódokban az ESE technológia élvezetesen felerősíti a motor és a kipufogó hangzását. A hanghatás nemcsak a sportos vezetési érzetet fokozza, hanem jobb visszajelzést is ad.

A tökéletesített motorfelfüggesztés és a rezgéseket csillapító segédkeret (valamint a CCD technológia) az összes utas komfortérzetét növeli. A tágas első válltér és a kategóriaelső hátsó térdtávolság mellé 1653 literes maximális rakodótér társul a kombi változatban – és akkora csomagtér, amelyben még egy nagyméretű kutyaszállító ketrec is elfér.

FordFocusST 2019 8

A sport kormánykerék és az ébenfekete Recaro ülések mellett a vásárlók a kiváló minőségű kárpitok széles kínálatából választhatnak, hiszen a szövetek mellett részleges bőrkárpitozás és Miko Dinamica anyagok is rendelkezésre állnak. A Focus ST utasterének sportos hangulatát dombornyomású ST-emblémával díszített alumínium váltógomb és küszöbdíszléc fokozza, és ugyanezt a célt szolgálják az alumínium pedálok, a hatszögletű mintájú, selyemfényű dekorációs elemek, illetve az ülések, az ajtóbetétek és a párnázott térdtámaszok metálszürke varrásai.

A Focus ST tervezői finom, funkcionális stíluselemekkel és különleges könnyűfém keréktárcsákkal dobták fel a Focus egyébként is sportos látványát. Az áttervezett alsó és felső hűtőrács javítja a hűtő kapacitást, és az első sárvédő alsó részének látványos módosítása hatékonyan javítja a légáramlást.

A nagyméretű, meredekebben álló hátsó tetőlégterelő komolyabb leszorító erőt biztosítva javítja a Focus ST menetdinamikáját. Az agresszív stílusú hátsó diffúzor kettős kipufogóvégződést keretez; ez a megoldás egyben praktikus is, hiszen az autóval vontatni is lehet, ami a középen kivezetett kipufogó miatt az előző Focus ST-generációval nem volt lehetséges. A Teljesítmény Csomag vörösre fényezett féknyergeket is tartalmaz.

A karosszéria színkínálata érzékletesen hangsúlyozza a Focus ST dinamikus stílusát: a vásárlók a Ford Performance Blue és Orange Fury, a Frozen White, a Magnetic Grey, a Race Red, a Ruby Red és a Shadow Black árnyalatok közül választhatnak. A mutatós keréktárcsák kínálatában szerepel a 18 colos Dark Sparkle és Magnetite változat, valamint a Magnetite keréktárcsa 19 colos kivitele is.

A Ford Focus ST-ben rendelkezésre áll a kifinomult Ford vezetéssegítő technológiák széles kínálata, amelyek a vadonatúj Focus 2018-as bevezetése óta már 13 díjat és ötcsillagos biztonsági besorolást szereztek a modellnek.

A modern, szinte észrevétlenül működő technológiák segítségével a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót. A Focus ST kínálatában többek közt a következő új vezetősegítő technológiák szerepelnek:

  • Az Adaptív Sebességtartó Automatikát ezentúl Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
  • Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
  • Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
  • Megjelenik a Ford első Head-up display rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
  • A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel

A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül, illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, sőt az elérhető funkciók közt a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is megtalálható, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót.

“Az volt a célunk, hogy egy vadonatúj Focus ST-t alkossunk, ami ugyanolyan könnyen használható a mindennapok során, mint a Focus-család többi tagja,” nyilatkozta Roeks. “Ugyanakkor a modell átfogó technológiai fejlesztése révén sikerült elérnünk, hogy az autósok bármikor átadhassák magukat a hamisítatlan ST-élménynek.”

A vadonatúj Focus ST 2019 nyarán jelenik meg az európai piacokon.

Az új Ford F-Series Super Duty pickup

Az új Ford F-Series Super Duty pickup magasabbra emelte a lécet teherbírásban, teljesítményben és a technológiák terén

Fseries0

A Ford, Amerika legnagyobb tehergépkocsi-gyártója által bemutatott 2020-as F-Series Super Duty pickup már a Built Ford Tough („Kemény, mint a Ford”) brand következő szintjét képviseli a vontató- és rakodókapacitás, a teljesítmény és az alkalmazott technológiák tekintetében is.

„A Super Duty ügyfeleinek igényei magasak és sokfélék – nehéz utánfutók vontatásától a közműcégek szervizmunkáiig,” nyilatkozta Kumar Galhotra, a Ford észak-amerikai elnöke. „Éltető elemük a produktivitás, teherautójuk pedig a legjobb eszköz ehhez. Az új Super Duty minden eddiginél nagyobb teljesítménnyel, nagyobb rakodó- és vontatókapacitással bír, a fejlett technológiák pedig segítik vásárlóinkat, hogy egy jobb világot építhessenek.”

Fseries1

Az IHS Markit TIPNet U.S. 2017 januárja és 2018 novembere között végzett kutatásának Fordra vonatkozó adatai szerint az F-Series Super Duty a legnagyobb piaci részesedést tudhatta magáénak a különböző iparágakban (kormányzati piac: több mint 60 százalékos, kőolajipar: 50 százalékos, közüzemi szolgáltatók: több mint 45 százalékos piaci részesedés). A Ford F-Series Super Duty az Egyesült Államokban, a Louisville-i (Kentucky) teherautó-gyártó üzemben, és az Avon Lake-ben található (Ohio) gyárban készül.

Az új F-Series Super Duty fejlesztései között ott találjuk az új benzin- és dízelmotort, a vadonatúj tízfokozatú automata váltót, a korszerűsített alvázat, a külső és belső tér formanyelvi frissítéseit, valamint az olyan intelligens fejlett technológiákat, amelyek magasabb szintet képviselnek a vontatás, a teherbírás és a járművek közötti kapcsolat tekintetében is.

Vadonatúj hajtásláncok a fokozott teljesítményért és teherbírásért

A Super Duty-hoz vadonatúj, a Ford által tervezett és gyártott 7,3 literes V8-as benzinmotor is választható az alapfelszerelésként járó, 6,2 literes V8-as benzines alternatívájaként.

Fseries2

A szintén a Ford által tervezett és gyártott harmadik generációs 6,7 literes Power Stroke® V8-as dízelt továbbfejlesztették, hogy nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték leadására legyen képes.

A 7,3 literes V8-as benzineshez és a harmadik generációs 6,7-es Power Stroke® V8-ashoz vadonatúj, tízfokozatú, nagy teljesítményű TorqShift® automata sebességváltó jár, amelyet szintén a Ford tervezett, és házon belül gyárt. A Ford az egyetlen gyártó, amely valamennyi nehézüzemre alkalmazható hajtásláncát maga tervezi és gyártja, ezzel is biztosítva a hajtás és az összes futómű- és vázkomponens tökéletes összhangját.

„A 7,3 literes V8-as megjelenése, 6,7 literesünk továbbfejlesztése, és a vadonatúj tízfokozatú automata bevezetése az eddigi legerősebb, leghatékonyabb Super Duty hajtáslánc-kínálatot eredményezi,” mondta Mike Pruitt, a Ford Super Duty főmérnöke.

A több évtizedes motorgyártási tapasztalat alapján megalkotott 7.3-as erőforrás a várakozások szerint osztályának legerőteljesebb V8-as benzinmotorja lesz – a vevők által elvárt tartósságot, könnyű karbantartást, valamint kiváló vontatókapacitást és teherbírást nyújtva. A motor egy-vezérműtengelyes és nyomórudas OHV-vezérlésű, blokkja vasöntvény, főtengelye kovácsolt acél. A vezérlés változó, a befecskendezés hengerenkénti, és a szívócsőbe lövi a benzinpermetet. A dugattyúkat (a terhelés függvényében) alulról motorolaj-sugarak hűtik.

A Super Duty harmadik generációs 6,7 literes Power Stroke dízelmotorja új, 2500 baros befecskendezéssel fut; a vadonatúj befecskendezők szívóütemenként akár nyolc adagra is képesek bontani a gázolajtöltetet, ami javítja az égést és csökkenti a zajt. A hengersorok között kivezetett kipufogó gyűjtőcsövekkel megtervezett V8-as dízelmotor változó geometriájú turbóját elektronika szabályozza, így csökkennek az áramlási veszteségek és javul a gázreakció is. A fejlesztők megerősítették a hengerfejeket, a motorblokkot, a hajtókarokat és a főtengelycsapágyakat is, hiszen a nagyobb teljesítménnyel nagyobb égési középnyomás jár. Az új dugattyúk acélból készülnek, a korábbiaknál jobb nyomásállósággal és kisebb súrlódással. A 6,2 literes alap V8-as benzines bevált igavonó, miközben az ára kifejezetten kedvező.

A vadonatúj tízfokozatú automata sebességváltó a 2020-as Super Duty mindhárom erőforrásához elérhető. A TorqShift áttételválasztéka jelentősen nagyobb a korábbi hatfokozatú váltóénál, így az igénybevételekhez is könnyebben igazodik. Az új erőátvitelnek is része a Live Drive PTO, amellyel menet közben is hajthatók bizonyos segédberendezések (például hómaró).

A váltónak üzemmódválasztója is van, ami normál, vontató, öko, és csúszós úton, mély homokban, ill. hóban ajánlott beállításokat kínál. Az egész egység – négy plusz sebességfokozata ellenére – ugyanakkora helyet foglal, mint a hatfokozatú váltómű, és annál mindössze 1,6 kilogrammal nehezebb.

Technológiák a produktivitás szolgálatában

A 2020-as Super Duty modellel az osztályában egyedülálló, új Pro Trailer Backup Assist tolatástámogató rendszer segítségével a legnagyobb utánfutókkal is könnyen manőverezhetünk. A kormányt elengedve, a Pro Trailer Backup Assist kapcsolóval a vezető könnyen terelheti utánfutóját a megfelelő irányba, miközben a tolatókamera képernyőjét figyeli. A Trailer Reverse Guidance rendszer mutatja az utánfutó által bezárt szöget és annak irányát, valamint javaslatot tesz az irányításra, hogy a tolatás a lehető legjobban sikerüljön. Mindkét rendszert úgy tervezték, hogy az összes utánfutótípushoz alkalmazható legyen.

Fseries3

Mivel manapság a hét bármely órájában befuthat egy megrendelés, a vállalkozók számára lényeges, hogy mindig elérhetők legyenek. Az összes új 2020-as Super Duty modell a FordPass Connect™ beépített modemen és – az akár egyszerre 10 eszköz kiszolgálására is képes - WiFi-hotspoton keresztül 4G LTE kapcsolatot biztosít, így a kommunikáció mindig zavartalan marad, függetlenül attól, éppen merre jár az autó.

A Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer segíti a sávtartást, míg az utánfutóra is kiterjesztett Holttérfigyelő rendszer még vontatás közben is figyeli a holttérben feltűnő járműveket. Az Automata Vészfékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer fontos szerepet játszik a balesetek kivédésében és azok hatásának mérséklésében. A fenti rendszerek alapárasak az XLT és az annál jobban felszerelt modellekben. Fontos kiegészítő a vezeték nélküli telefontöltő és a több USB-C csatlakozó is.

Hatásos újítások kívül-belül

A teljes modellpalettára jellemző, hogy az elülső rész kedvező formai változtatásai a lehető legjobb hatásfokú hűtést és világítást teszik lehetővé nehéz rakomány szállítása esetén. A dupla hátsókerekes Super Duty teherautóknál elsőként alkalmazott, egyedi tervezésű, nagy légáteresztő képességű hűtőmaszkot úgy alakították ki, hogy a motor hűtése a lehető leghatékonyabb legyen.

Fseries4

A Super Duty megújult LED fényszórói nagyobb teljesítményre képesek, a gazdagabban felszerelt változatok jellegzetes nappali menetvilágítással futnak. A tökéletesített első lökhárító és légterelő a hűtés optimalizálásában játszik szerepet, az átdolgozott hátsó lámpák és az új hátsó lökhárító pedig merészebb Built Ford Tough stílust közvetít.

Fseries5

A Lariat modellváltozatokban az ajtókon, valamint a mobiltelefon-rekesz ajtaján új, dekoratív díszítőelemeket alkalmaztak, míg Platinum szinten ezek a részletek Onyx Argento fabevonatot kapnak. A Limited modell belső tere teljes átalakuláson ment keresztül; új színei (Ebony és Highland Tan) kifinomult, modern stílust sugallnak. A Limited természetes alapanyagai között megtalálható a valódi bőr, a fekete kőris és a modern hatású szálcsiszolt alumínium is. Az autóban olyan kézműves munkákban gyönyörködhetünk, mint a bőrbevonatú műszerfalborítás öltései, a beburkolt ajtó-kartámaszok és középkonzol-fedél, valamint a szőnyegekre hímzett Super Duty logó. A Miko® velúrból varrott tetőkárpit a tágasság érzését kölcsönzi az utastérnek.

A Built Ford Tough szabványai szerint tesztelve

Az új F-Series Super Duty a legkeményebben tesztelt pickup a márka történetében. A 2017-es évjáratú modelleket több mint 19,3 millió tesztkilométeren át nyúzták, a 2020-as évjáratra pedig további 11,3 millió kilométer várt annak érdekében, hogy a legigényesebb vásárlók szigorú elvárásainak is megfeleljen. Az autókat éjjel-nappal, a legextrémebb terhelések és a legkülönbözőbb környezeti feltételek mellett vezették – teljesítménymérő padokon, tesztpályákon és közúton egyaránt. Mivel a teszteléshez használt felületek és a tartóssági vizsgálatok tesztpályái igencsak könyörtelenek, jó pár kilométeren át robotok vezették a járműveket. A tesztelési folyamat során bebizonyosodott, hogy az összes F-modell valóban Built Ford Tough, azaz „kemény, mint a Ford.”

Fseries6

A Ford új, 2020-as F-Series Super Duty modelljei legkorábban ősszel érkeznek az amerikai márkakereskedőkhöz.

Ford "Sávtartó Ágy": az okoságy

Autóipari technológia és futószalag: az okoságy mindenkinek kellő személyes teret biztosít, ha aludni akarunk

Egy zűrös nap után kevés kellemesebb dolog van, mint jól kialudni magunkat szeretett társunk ölelésében. Csakhogy sokan egy “térrablóval” osztják meg az ágyukat, és az alvással töltött értékes órák egy részét kénytelenek azzal tölteni, hogy újra meg újra visszahódítják a matrac nekik járó felét.

Több tanulmány is kimutatta már, hogy a kapcsolatban élő emberek negyede jobban aludna egyedül.* Ha pedig valaki huzamosabb időn át kialvatlan marad, nagyobb eséllyel sérül meg vagy szenved balesetet otthon, a munkahelyén vagy az országúton.**

2019 FORD LANE CENTRING BED 1

De ha a külön alvás rossz gondolatokat ébreszt (bár egyre népszerűbb az “alvás közbeni szeparáció” nevű jelenség), akkor mit tehetünk?

Megoldást jelenthet a problémára a Ford “Sávtartó Ágya”, amely egy autóipari technológia segítségével még a legönzőbb alvót is a “saját sávjában”, azaz a saját térfelén tartja, méghozzá egész éjjel.

A legtöbb Ford-modellben már elérhető Sávtartó Asszisztens folyamatosan figyeli a jármű előtti útszakaszt és finom, de érezhető kormányzási nyomatékkal segít a vezetőnek visszatérni a forgalmi sávba – hatásosan egészítve ki ezzel a többi, szintén kamerával működő rendszereket, amelyek megakadályozzák, hogy az autó véletlenül kisodródjon a sávból.

Ezek a technológiák adták az ötletet a “ Sávtartó Ágyhoz”, ami nyomásérzékelőkkel azonosítja, ha valaki elhagyja a matracon a saját térfelét, és ilyenkor egy futószalag segítségével finoman visszaviszi őt oda, ahol feküdnie kellene.

“Együtt alvás közben sokszor a párok egyik felének kevesebb hely jut az ágyban, mint egy kisgyermeknek a saját ágyában,” mondta el Dr. Neil Stanley független alvásszakértő és a Hogyan aludjunk jól? című könyv szerzője. “Az emberi lény alvás közben nagyon kiszolgáltatott, ezért arra vagyunk programozva, hogy azonnal felébredjünk, ha ilyenkor valaki vagy valami megérint minket. Amikor az ágyban a társunk áthúzódik a mi oldalunkra, működésbe lép ez az ösztön, és megzavarja az álmunkat, miközben a másik békésen szunyókál. Láttam már kapcsolatokat tönkremenni emiatt.”

A még csak prototípusként létező “ Sávtartó Ágy” a Ford-találmányok sorozat részeként született; ezek a találmányok az autóipari tapasztalatok segítségével oldanak meg mindennapos – illetve jelen esetben mindenéjszakás – problémákat.

2019 FORD LANE CENTRING BED 4

“Az autóinkban működő Sávtartó Asszisztenssel a vezetés egyszerűbb és kényelmesebb. Arra gondoltunk, hogy ha ugyanezt az elvet egy ágyban is bemutatjuk, azzal remekül ráirányíthatjuk az autósok figyelmét egy olyan technológiára, amivel eddig még nem számoltak,” nyilatkozta Anthony Ireson, a Ford Európa marketing-kommunikációs igazgatója.

https://youtu.be/yfSYjbODGUc

Ford Solymár

2083 Solymár, Sport utca 23.
Telefon: +36 26 560 910
+36 26 560 920
+36 20 542 8283
+36 20 934 5345
Nyitvatartás  
Hétfő-Péntek 06:45-17:00
Szombat 09:00-13:00
Vasárnap Zárva

FordStore Solymár-M3

1152 Budapest, Városkapu utca 11.
Telefon: +36 1 265 5154
+36 1 265 5155
+36 1 265 5156
+36 20 417 2787
Nyitvatartás  
Hétfő-Péntek 07:00-17:00
Szerda 07:00-19:00
Szombat 08:00-13:30
Vasárnap Zárva

Ford Solymár-Esztergom

2500 Esztergom, Visegrádi út 44.
Telefon: +36 33 509 400
+36 20 444 1440
+36 20 318 5665
  
Nyitvatartás  
Hétfő-Péntek 06:45-17:00
Szombat 09:00-13:00
Vasárnap Zárva
ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ FELTÉTELEK FORD MAGYARORSZÁG Solymár-Szalay Kft. 2018 © Minden jog fenntartva

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban. Süti Útmutató

Elfogadom

Cookie (süti) használati útmutató és szabályzat

Azoknak a weboldalnak, amelyek az Európai Unió országain belül működtetnek, cookie-k használatához, és a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük. Az alábbiak során tájékoztatjuk Önt az általunk használt cookie-król és a használatuk céljáról.

Mi a cookie (süti)?
A cookie-k kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén vagy eszközén. Többek között információt gyűjtenek, megjegyzik a látogató egyéni beállításait, és általánosságban megkönnyítik a weboldal használatát a felhasználók számára. A sütik önmagukban nem gyűjtik a számítógépen vagy a fájlokban tárolt adatokat. Olvassa el figyelmesen az alábbi tájékoztatót további információkért, hogyan gyűjtjük az információt, amikor Ön ezt a weboldalt használja.

Cookie-k kezelése

A Szolgáltató a testre szabott kiszolgálás érdekében az Érintett számítógépén kis adatcsomagot, ún. sütit (cookie) helyez el és a későbbi látogatás során olvas vissza. Ha a böngésző visszaküld egy korábban elmentett sütit, a sütit kezelő szolgáltatónak lehetősége van összekapcsolni az Érintett felhasználó aktuális látogatását a korábbiakkal, de kizárólag a saját tartalma tekintetében. 

Kezelt adatok köre: IP cím, látogatás dátum, időpont.
Az érintettek köre: A weboldalt látogató valamennyi Érintett.
Az adatkezelés célja: Az Érintettek egymástól való megkülönböztetése, a felhasználók aktuális munkamenetének azonosítása, az annak során megadott adatok tárolása, az adatvesztés megakadályozása.
Az adatkezelés időtartama: Az adatkezelés időtartama a session cookie-k esetében a honlapok látogatásának befejezéséig, míg más esetben maximum 30 napig tart.

Sütik törlése

Az érintettnek joga van törölni a sütit saját számítógépéről, illetve letilthatja böngészőjében a sütik alkalmazását. A sütik kezelésére általában a böngészők Eszközök/Beállítások menüjében az Adatvédelem/Előzmények/Egyéni Beállítások menü alatt, cookie, süti vagy nyomonkövetés megnevezéssel van lehetőség.

Facebook által elhelyezett cookie-k (sütik)

A Facebook által elhelyezett cookiekról bővebben a https://hu-hu.facebook.com/policies/cookies/ címen tájékozódhat, ahol a cookiek letiltásával kapcsolatban is informálódhat. A Weboldalon külső (nem az adatkezelő vagy adatfeldolgozók által kezelt) szerverre mutató hivatkozásokat is tartalmazhat és ezen linkeken elérhető oldalak esetleg elhelyezhetik saját cookie vagy egyéb fájljaikat a számítógépen, adatokat gyűjthetnek, vagy személyes adatokat kérhetnek. Ezekért pedig az Adatkezelő minden felelősségét kizárja. Személyes adat gyűjtésére és kezelésére, valamint az adott Érintettel történő felhasználására és beazonosítására nem kerül sor.

Google Analytics által elhelyezett cookie-k (sütik)

A Google Analytics a Google Inc. („Google”) elemző-szolgáltatása. A Google Analytics a az Érintett számítógépén tárolt cookie-k (sütik) segítségével elemzi a Weboldalon létrejött felhasználói interakciókat. A webanalitikai célú adatkezelés jogalapja a Weboldalon használójának önkéntes hozzájárulása. Az analitikai célú cookie-k (sütik) anonimizált és aggregált adatok, amelyek alapján a számítógép beazonosítása nehézkes, azonban az nem zárható ki. A Google Analytics cookie-k (sütik) által gyűjtött analitikai információk a Google szervereire kerülnek átvitelre és tárolásra. Ezeket az információkat a Google a Solymár-Szalay Kft. megbízásából dolgozza fel, hogy kiértékelje a felhasználók honlaplátogatási szokásait, riportokat állítson össze a Weboldalon használatának gyakoriságáról, és további, a használattal összefüggő szolgáltatásokat teljesítsen a Solymár-Szalay Kft. felé. A Google Analytics alkalmazás keretében – a böngészőn keresztül továbbított IP-címet a Google nem kapcsolja össze más adatokkal.

A Google Analytics a következő analitikai célú cookie-kat (sütiket) használja:

web tracking (nyomkövető)  __utma   a látogatók és session-ök megkülönböztetésére szolgál, melyet a webes nyomkövető szolgáltatás, a Google Analytics menti (3. fél)  2 év 
web tracking (nyomkövető)  __utmt  a lehívási ráta szabályozására szolgák, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)  10 perc
web tracking (nyomkövető)  __utmv  egyéni változó adatok felhasználó szintű tárolására szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)  2 év
web tracking (nyomkövető)  __utmb  új session-ök és látogatók azonosítására szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél) 30 perc
web tracking (nyomkövető)  __utmc  jelenleg nem használt, az urchin.js-szel való együttműködésre szolgál, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)  böngésző session vége
web tracking (nyomkövető)  __utmz a forgalmi forrás vagy a kampány tárolására szolgál, amely beazonosítja a látogatás forrását, melyet a Google Analytics webes nyomkövető szolgáltatás ment le (3. fél)  6 hónap
web tracking (nyomkövető) ga-disable-<ID> az opt-out funkció használatakor mentődik, mely hatályon kívül helyezi a nyomkövetést, melyet a Google Analytics vége 2100-ig

A Google által használt cookie-król (sütikről) további információ megtekinthető a következő linken: http://www.google.com/policies/technologies/ads/

A Google adatvédelmi nyilatkozata megtekinthető az alábbi linken: http://www.google.com/intl/hu/policies/privacy/.

Google Adwords

A Weboldal a Google Adwords remarketing követő kódjait használja. Ennek alapja, hogy az oldalra látogatókat később a Google Display hálózatába tartozó weboldalakon remarketing hirdetésekkel kereshessük fel. A remarketing kód cookie-kat használ, a látogatók megcímkézéséhez. A Weboldal felhasználói letilthatják ezeket a cookie-kat, amennyiben felkeresik a Google hirdetési beállítások kezelőjét és követik az ott található utasításokat. Ezt követően a számukra nem fognak megjelenni személyre szabott ajánlatok a Szolgáltatótól. A Weboldalon külső (nem a Solymár-Szalay Kft.által kezelt) szerverre mutató hivatkozásokat is tartalmazhat és ezen linkeken elérhető oldalak esetleg elhelyezhetik saját cookie vagy egyéb fájljaikat a számítógépen, adatokat gyűjthetnek, vagy személyes adatokat kérhetnek. Ezekért pedig a Szolgáltató minden felelősségét kizárja. A Solymár-Szalay Kft.hirdetéseit külső szolgáltatók (Google, Facebook) internetes webhelyeken jeleníthetik meg. Ezek a külső szolgáltatók (Google, Facebook) cookie-k segítségével tárolják, hogy az Érintett korábban már látogatást tett az Adatkezelő Weboldalán, és ez alapján – személyre szabottan – jelenítik meg a hirdetéseket az Érintett (azaz remarketing tevékenységet folytatnak).